Gå till innehåll

Win 7 med ssd och prestandaklassificeringen?


Gäst fjamsetramsa

Recommended Posts

Gäst fjamsetramsa

ok...får 6.2 med 2 velociraptor i raid 0...fortfaranda bättre med riktiga prestandadiskar då alltså?Lite trist med 600gb på c disken när man utnyttjar ca 40gb ha ha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad det är för SSD-diskar också, jag har inte så stor koll på just hårdvaran vad gäller SSD men denna är ett år gammal snart. En annan aspekt som är viktigare för mig än ett eller två poäng i ett prestandatest är att det är energisnålare med en SSD-disk vilket i både är bra för batteritiden på min bärbara datorer och i viss mening är det ju miljövänligare att den drar mindre energi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fjamsetramsa

Ja helt rätt tänkt...men man köper inte en ssd för dyra pengar för just miljön i åtanke...

EDIT: Med andra ord inte lönt o springa benen av sig efter en ssd disk då på ett par år el så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som stenis sa, det beror mycket på vilken SSD man skaffar. Har man en med jmicron kontrollern så är den riktigt kass. De nyare har kontrollerchip från samsung bland annat och fungerar mycket bättre. Samtliga Intel's och de nyare från OCZ (Agility, Vertex, Vertex EX, Vertex Turbo samt till en viss del Apex) är vad jag läst ska fungera bäst.

Windows 7 har även stöd för något som kallas för TRIM kommandot. Vilket ska fixa ett problem med SSD's till en viss del, men det är ifall din SSD stödjer det förstås. Kortfattat så är SSD's slöa när det gäller att skriva över saker då det är flash minnen, de måste ta bort innehållet för att sedan skriva nytt. Jämför man mot en vanlig mekanisk hd så skriver den rakt över. Efter att ha använt sin SSD ett tag så kommer den till det läget att den måste börja skriva över data på minnena, och då blir SSD's riktigt slöa (Ja, riktigt slöa!). TRIM ser till så att när man tar bort en fil så rensas minnet helt och din SSD kan utnyttja "rent" minne hela tiden tills det blir fullt. Nackdelen blir att man kan inte återskapa information.

edit: jmicron har släppt ett nytt kontrollerchip som de själva säger ska lösa problemen, men där är många som har tappat förtroendet till jmicron som det ser ut just nu...

Redigerad av Stiffes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...