Guest fjamsetramsa Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Hur upplever ni prestandan ni som kör ssd diskar? och vad får ni för prestandaklassificering?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Det är ju inte som att det susar fram märkbart mot en snabb hårddisk. Får 6,1 för min SSD-disk i prestandatestet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 ok...får 6.2 med 2 velociraptor i raid 0...fortfaranda bättre med riktiga prestandadiskar då alltså?Lite trist med 600gb på c disken när man utnyttjar ca 40gb ha ha... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Det beror ju på vad det är för SSD-diskar också, jag har inte så stor koll på just hårdvaran vad gäller SSD men denna är ett år gammal snart. En annan aspekt som är viktigare för mig än ett eller två poäng i ett prestandatest är att det är energisnålare med en SSD-disk vilket i både är bra för batteritiden på min bärbara datorer och i viss mening är det ju miljövänligare att den drar mindre energi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 Ja helt rätt tänkt...men man köper inte en ssd för dyra pengar för just miljön i åtanke... EDIT: Med andra ord inte lönt o springa benen av sig efter en ssd disk då på ett par år el så... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffes Posted August 3, 2009 Share Posted August 3, 2009 (edited) som stenis sa, det beror mycket på vilken SSD man skaffar. Har man en med jmicron kontrollern så är den riktigt kass. De nyare har kontrollerchip från samsung bland annat och fungerar mycket bättre. Samtliga Intel's och de nyare från OCZ (Agility, Vertex, Vertex EX, Vertex Turbo samt till en viss del Apex) är vad jag läst ska fungera bäst. Windows 7 har även stöd för något som kallas för TRIM kommandot. Vilket ska fixa ett problem med SSD's till en viss del, men det är ifall din SSD stödjer det förstås. Kortfattat så är SSD's slöa när det gäller att skriva över saker då det är flash minnen, de måste ta bort innehållet för att sedan skriva nytt. Jämför man mot en vanlig mekanisk hd så skriver den rakt över. Efter att ha använt sin SSD ett tag så kommer den till det läget att den måste börja skriva över data på minnena, och då blir SSD's riktigt slöa (Ja, riktigt slöa!). TRIM ser till så att när man tar bort en fil så rensas minnet helt och din SSD kan utnyttja "rent" minne hela tiden tills det blir fullt. Nackdelen blir att man kan inte återskapa information. edit: jmicron har släppt ett nytt kontrollerchip som de själva säger ska lösa problemen, men där är många som har tappat förtroendet till jmicron som det ser ut just nu... Edited August 3, 2009 by Stiffes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts