cadde Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Har försökt installera windows service pack 2 som finns på windows update 3 gånger utan att lyckas. Allt ser bra ut till början,datorn jobbar över en timme, men till slut kommer meddelandet att "gick inte istallera service pack, inställningarna återställs, stäng inte av datorn" Kan nån hjälpa mig?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Vilken felkod får du när du försöker installera SP2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 Vilken felkod får du när du försöker installera SP2? Ingen felkod alls! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Ok, om du kollar i Windows Update och kollar under historik för installerade uppdateringar så bör det framgå en felkod, den är viktig för fortsatt felsökning så det vore bra om du kunde leta upp den. Annars blir det till att posta loggfilerna c:\Windows\WindowsUpdate.log samt filerna från :\Windows\Logs\CBS till stenis@alltomxp.se så tittar jag på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 Det står endast att installeringen misslyckades! Ingen kod! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Ok, maila över loggarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 Ok men nu är jag ju lite oerfaren, vet inte riktigt vad du menar att jag sja göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Ta loggfilen c:\Windows\WindowsUpdate.log samt filerna från c:\Windows\Logs\CBS och komprimera dessa till en fil och e-posta den till stenis@alltomxp.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 Tack för att du försöker hjälpa mig men jag vet faktiskt inte hur jag hittar dom här loggfilerna!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 WindowsUpdate.log hittar du i c:\Windows, bläddra dig dit med Windows Utforskaren. Gör sedan samma sak med c:\Windows\Logs\CBS och markera alla filer i denna mapp och högerklicka dessa och välja Skicka till > Komprimerad mapp. Bifoga sedan dessa filer till ett e-postmeddelande som du skickar till stenis@alltomxp.se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 Tack, jag försöker!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 5, 2009 Author Share Posted August 5, 2009 WindowsUpdate.log hittar du i c:\Windows, bläddra dig dit med Windows Utforskaren. Gör sedan samma sak med c:\Windows\Logs\CBS och markera alla filer i denna mapp och högerklicka dessa och välja Skicka till > Komprimerad mapp. Bifoga sedan dessa filer till ett e-postmeddelande som du skickar till stenis@alltomxp.se. Jag lyckades hitta felkoden efter högeklickning 80004005! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Ok, jag behöver ändå loggfilerna, främst de från CBS-mappen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Ladda ner det till skrivbordet först...har hjälp mig ett antal gånger med sp3 till xp.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 5, 2009 Share Posted August 5, 2009 Tack för loggarna! Tanka hem den bifogade reg-filen och kör den. vistasp2fix_80048005.reg Kör sedan fixen från den här sidan, http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;313222 Efter det försöker du installera SP2 igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Tack för loggarna! Tanka hem den bifogade reg-filen och kör den.vistasp2fix_80048005.reg Kör sedan fixen från den här sidan, http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;313222 Efter det försöker du installera SP2 igen! Tack så jättemycket för all hjälp! Äntligen lyckades jag med installeringen! //cadde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Hej Stenis! Nu kom det 5 viktiga säkerhetsuppdateringar för Vista som jag inte kunde installera. Felkod 80070490. Försökte installera en o en och också att stänga av update och aktivera igen,men det gick inte. Kan jag göra samma sak nu som tidigare när jag skulle installera SP2? Är dom här uppdateringarna jätteviktiga för att datorn ska fungera eller kan man strunta i dom? //Cadde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Ena problemet avlöser det andra... Börja med att söka upp och starta "Tjänster" i sökfältets startmeny och inaktivera tjänsten Windows Update. Byt sedan namn på mappen SoftwareDistribution som finns i c:\Windows till något annat och starta sedan Windows Update-tjänsten och starta sedan själva Windows Update och se om det går bättre att installera uppdateringarna. Kör också verktyget som finns på http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/947821 och posta tillbaka vad som står i C:\Windows\Logs\CBS\CheckSUR.log och testa sedan om det går bättre att installera uppdateringarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Ena problemet avlöser det andra...Börja med att söka upp och starta "Tjänster" i sökfältets startmeny och inaktivera tjänsten Windows Update. Byt sedan namn på mappen SoftwareDistribution som finns i c:\Windows till något annat och starta sedan Windows Update-tjänsten och starta sedan själva Windows Update och se om det går bättre att installera uppdateringarna. Kör också verktyget som finns på http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/947821 och posta tillbaka vad som står i C:\Windows\Logs\CBS\CheckSUR.log och testa sedan om det går bättre att installera uppdateringarna. Kunde inte köra verktyget, fick meddelandet "uppdatering gäller inte för datorn" Sökte upp och startade tjänster, gjorde allt det där,men tyvärr så funkade inte.Pust..! //Cadde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Ok, skicka över WindowsUpdate.log som du hittar i c:\windows till stenis@alltomxp.se så tittar jag på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Tack. Har kollat i loggarna och det verkar som att det fortfarande är något korrupt med paketen på din dator. Tyvärr rekommenderar Microsoft att man reparerar Windows Vista, har du en Windows-skiva, annars blir det tyvärr till att göra en återställning. Hänvisar till http://support.microsoft.com/kb/958044 Om du gör en reparation, eller så kallad inplace-upgrade, så bibehålls inställningar, filer, program osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Tack. Har kollat i loggarna och det verkar som att det fortfarande är något korrupt med paketen på din dator. Tyvärr rekommenderar Microsoft att man reparerar Windows Vista, har du en Windows-skiva, annars blir det tyvärr till att göra en återställning. Hänvisar till http://support.microsoft.com/kb/958044Om du gör en reparation, eller så kallad inplace-upgrade, så bibehålls inställningar, filer, program osv. Tyvärr har jag ingen skiva. Verkar svårt det där. Ska försöka skaffa nån som fixar det åt mig! Tack för all hjälp! ) Cadde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Hittade en möjlig lösning utan ominstallation eller reparering, http://blogs.msdn.com/andrekl/archive/2008...erver-2008.aspx Behöver då loggfilen CBS.log.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cadde Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Hittade en möjlig lösning utan ominstallation eller reparering, http://blogs.msdn.com/andrekl/archive/2008...erver-2008.aspxBehöver då loggfilen CBS.log.... Jag vet inte vad jag har gjort men dom filenrna kan inte hittas, jag har väl gjort nåt tokigt. Hittar mappen CBS men den kan inte öppnas. Bara elände.. ( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts