Gå till innehåll

Comodo antivirus uppdateras ej


Recommended Posts

Jag tog hem CIS 3.10 för att testa på W7 som jag kör på VitualBox.

När jag installerade CIS 3.10 kom det upp ett meddelande att jag inte hade en viss mapp. Namnet på mappen skrev jag inte upp, utan tänkte att då ordnar väl programmet en sån mapp i så fall. Men det gjorde det tydligen inte. För när jag sedan uppdaterar virusdefinitionsdatabasen och starar om så står det fortfarande att virusdefinitionerna inte är uppdaterade.

Någon som vet namn och adress till den här mappen där virusdefinitionerna skall ligga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du trycker på Uppdatera nu (eller Antivirus, Uppdatera virusdatabas)? Efter installation av CIS 3.10 och omstart, uppdateras databasen i två steg: en stor uppdatering (över 100 mb), omstart, en liten uppdatering. Klart.

Mappen är …\COMODO\COMODO Internet Security\scanners, och databasfilen heter bases.cav. Version 1978 väger 102 MB (107 635 176 byte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som händer när jag trycker på "Uppdatera nu" är att uppdateringarna går igång och slutförs. Jag ombedes att starta om för att de skall gälla. Men när jag kommer tillbaka igen, står det åter att inga virusdefinitioner har uppdaterats.

Men jag skall gå in i program och se hur det ser ut där, och i så fall skapa den här mappen scanners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå JoWa!

Jag hade mappen scanners och databasfilen bases.cav. var på 105747kb. Jag körde en ny uppdatering av virusdefinitionerna för att se om filen ändrades. Och det gjorde den. Men på ett överraskande sätt! Den krympte till 105090kb!!

Men det bästa av allt var ändå att av någon anledning, så för första gången på ett stort antal försök, så finns inga anmärkningar längre att virusdefinitionerna inte är uppdaterade. Tidigare så stod det Virusdefinitionerna har aldrig uppdaterats. Märkligt detta, men nu fungerar det tydligen som det skall.

Tack för hjälpen! Och nu vet jag oxå var grejorna finns!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt! :)

Ja, de håller på att minska databasen. Den vägde nyss 107 MB, och nu 102. Antalet definitioner minskar. Nyligen passerades 6 miljoner, men i version 1978 är det 5 879 667 (källa). Förklaringen är ”familjedefinitioner”, d.v.s. en definition skall kunna detektera flera hot. Sådana har alltid funnits i databasen, men nu skall andelen öka. Målet är att databasens storlek skall minska till omkring 25 MB.

För att se vilken databasversion du har: klicka på CIS-ikonen i programfönstrets övre vänstra hörn, Om COMODO Internet Securtity…, eller Övrigt, Om produkten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...