Gå till innehåll

fel när jag bränner dvd bara i w7


surfwalle

Recommended Posts

Fel med dvd bränning i windows7

Har byggt ihop en ny dator och installerade windows7 x64 i den, nu bir det fel på alla dvdfilmer jag bränner, grova pixelfel/"blippar" och även ljudfel i bland... :(

Vet egentligen inte om det e fel på några av komponenterna eller på mjukvaran, det jag vet är att den nya dvd brännaren funkar i min gamla slöa dator med windows XP, har även testat den gamla dvd brännaren i nya datorn men med samma problem ...

nya datorn har:

Asus M4A78 PRO Moderkort

Asus ENGTX260 Grafik

4G Ram

AMD phenomII X3

samsung "super-writer" dvd brännare

Har testat att bränna i alla olika hastigheter och det blir bara ytterst lite bättre om man bränner på saktaste, fortfarande riktigt mycket fel.

Det märkliga är att datorn själv inte "ser" att det blir fel på bränningen, på samtliga program står det alltid att bränningen lyckades!?

Någon som kan ha några idéer på vad som e fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mer som du har fel på avkodningen... inte själva bränningen.

Bränner du "rakt upp och ner" eller konverterar du filmerna till något format?

Mange

Svar redan efter några minuter SUPERTACK!, hoppas vi(ni) löser detta också ;)

Jag har sparat filmen med hjälp av Nero recode, omkodat och sparat som dvd på hd. Därefter körde jag Nero recode igen fast då bränt till dvd.

Har även testat att gjort img fil av den sparade filmen/filen och bränt den med IMGburn, fortfarande samma fel på skivorna.

Jag kan se på den sparade filmen när den ligger på datorn men det blir fel när jag bränner ut den på dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... har ingen erfarenhet av Nero i Windows 7... men det verkar vara så att omkodningen inte är 100%.

Själv använder jag ConvertXtoDVD 3 för att konvertera och bränna mina filmer. Jag upplevde lite av dina problem i tidigare versioner av W7 men inte i RTM. DÅ fixade jag problemet med en uppdatering av mina codecs... K-Lite har alltid fungerat.

Det finns gratisalternativ som fungerar alldeles utmärkt i Windows 7. FormatFactory är enligt mig det bästa. Det konverterar från allt till allt... även .vob-filer (för DVD)

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hjälper tyvärr inte... :(

fortfarande samma fel när jag bränner film

MASSOR av pixelfel/störningar trots att brännarprogrammet säger att allt blev ok!?

OM det är fel på kodningen borde väl det va samma pixelfel om jag kollar på det i datorn?

Alla filmer funkar felfritt om man tittar på dom, det e just när jag ska bränna ut på DVD det strular :(

Redigerad av surfwalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får samma pixelfel om du tittar på den koverterade filmen i datorn (innan du bränner den)? Jag menar inte orginalfilen utan den som är konverterad och sparad på hd´n.

Prova att konvertera den UTAN att bränna... så du har två mappar (audio TS och video TS). Spela sedan upp en av .vob-filerna i t ex Media Player. Funkar det då så bränn dessa med t ex ImgBurn. Skillnad? Du har testat att ta hem Format Factory och sedan på samma sätt? Enskilt bränna de två mapparna...

Hoppas du har RW-skivor så du inte slösar i onödan nu.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar just det, jag har konverterat den till hd utan att bränna den till dvd, funkar fint att titta på filmerna som e konverterade (.vob filer) i datorn...(mediaplayer)

Har testat ImgBurn, Format Factory och Nero9, samma fel i alla program trots att inga program visar felkoder, bara "lyckade" bränningar :(

Det e alltså bara just när jag bränner ut på skiva det blir fel!!?!?

Kör med Verbatim dvd-R skivor så jag har väl förstört 10+ hittills ;(

Är HELT säker på att det inte e fel på själva brännarna, testat två och båda funkar i min gamla dator.

blir galen på det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... då är det så gott som slut på ideér.

Det enda som jag inte kan utesluta nu är det faktum att du kör x64 Windows 7.

För övrigt har du allt i datorn som behövs för att kunna få ut filmer med bra kvalité. Möjligen att det har med dina codecs att göra. Att det funkar fint i datorn med inte i dvd-spelaren har jag själv råkat ut för. Då har det hjälpt (mot alla odds, känns det som) att uppgradera mina codecs. Nu har jag inte haft det problemet i W7 så jag kan inte dra den slutsatsen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

kan va lösningen på spåret... kör AnyDvd från slysoft och det KAN va det som spökar!

SKA funka fint med W7 men kollar runt på deras forum och en del som kör W7 har lite problem...

återkommer om det nu var AnyDvd som strulade!

BTW ska x64 orsaka mer strul?

E inte så jevla klipsk på datorer och framförallt operativsystem ;)

Redigerad av surfwalle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan va lösningen på spåret... kör AnyDvd från slysoft och det KAN va det som spökar!

SKA funka fint med W7 men kollar runt på deras forum och en del som kör W7 har lite problem...

återkommer om det nu var AnyDvd som strulade!

BTW ska x64 orsaka mer strul?

E inte så jevla klipsk på datorer och framförallt operativsystem ;)

Ja, det är bara att testa att ta bort det.

Jag menade inte att Win7 x64 skulle vara problemet. Jag menade att det var det enda jag personligen inte har någon erfarenhet av och därför inte kan utesluta det.

Håller tummarna för dig.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...