Gå till innehåll

Drivrutin för ATI Radeon 3870


Lingman

Recommended Posts

Jag lyckas inte avlägsna ATI programmet för mitt grafikkort i Win Vista premium. Jag kan inte uppgradera till nyare drivrutiner pga av just detta problem som jag tror är orsaken till mina tappra försök att installera Windows 7. Jag har försökt med Driver Sweeper utan resultat.

Datorn klarar lätt 32 0ch 64 bitars Win 7 enligt Windows 7 Upgrade Advisor Beta. Tyvärr stannar installationen av 7,an på en svart skärm. Ska säga att jag försökt installera 7,an på D: men det ska väl ändå inte ha någon betydelse. Eftersom försöken med ominstallationer blivit så många är halva D-disken fylld med värdelösa mappar som jag också vill ha bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltså inte ta bort de befintliga ATI-drivrutinerna i Windows Vista? Vill du uppgradera dem för att sedan uppgradera till Windows 7?

Magnus

Ja men först måste de bort inkl skräpet i regedit. Nu får jag bara felmeddelanden om att nyinstallationen avbryts pga av den gamla installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då... Ok.

Prova detta: installera om de drivrutinerna du hade och SEN avinstallera via lägg till/ta bort program. Funkar inte det kan du testa att avistallera och sen köra en registerstädning med typ CCleaner. Se om det gör någon skillnad. Tänk på att Windows ska hitta kortet som ett standardkort innan du får det avinstallerat helt och hållet.

Har lite dålig erfarenhet med ATi-kort och dess drivrutiner... så jag kastar ut lite småtips bara.

Du skriver att det inte fungerar att installera Windows 7 pga detta. Är det då en uppgradering du gör? Om du har möjlighet att spara ner viktigt arbete, varför inte göra en ren installation? Det är alltid att föredra ändå...

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då... Ok.

Prova detta: installera om de drivrutinerna du hade och SEN avinstallera via lägg till/ta bort program. Funkar inte det kan du testa att avistallera och sen köra en registerstädning med typ CCleaner. Se om det gör någon skillnad. Tänk på att Windows ska hitta kortet som ett standardkort innan du får det avinstallerat helt och hållet.

Har lite dålig erfarenhet med ATi-kort och dess drivrutiner... så jag kastar ut lite småtips bara.

Du skriver att det inte fungerar att installera Windows 7 pga detta. Är det då en uppgradering du gör? Om du har möjlighet att spara ner viktigt arbete, varför inte göra en ren installation? Det är alltid att föredra ändå...

Magnus

Det går inte längre att använda installera om drivrutinerna, det blir stopp och felmeddelanden och avinstallera via lägg till/ta bort program har också slutat att fungera. Jag har haft ett liknande problem tidigare och fick då svar ifrån ATI support, tyvärr har jag inte det svaret kvar. Problemet är mitt eget. Jag skulle ha avinstallerat INNAN jag installerade på nytt:(

Magkänslan säger att den svarta skärmen har med drivrutinerna att göra. Jag har försökt installera, först Microsoft Windows 7 ULTIMATE x86 OEM på D:\ När inte det ville sig skaffade jag fram den skarpa ver MICROSOFT WINDOWS 7 ULTIMATE 7600 16385 RTM X64 RETAIL ENGLISH också på D:\, så nu har jag några stycken windows.old som skräpar på den disken. Formatera om hd kan vara vanskligt, då de båda säkert lagt in någon länk som havererar Win Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera om hd kan vara vanskligt, då de båda säkert lagt in någon länk som havererar Win Vista.

Tror inte att du behöver oroa dig för det... Formatterar du så får du ju ändå in en ny Windows 7. Hur det fungerar med Dual Boot får du söka upp, men det är i såfall sånt som går att fixa.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Du behöver inte formater disken bar kör nytt install from cd och windows kommer spara alla dina filer och kataloger i xxxx.old katalogen

Tack båda

Jag har också fått info från AMD support ang ATI drivrutiner kraschad uninstall:

Error Message:

Could not load file or assembly 'MOMImplemetation, Version=2.0.2720.25313, Culture=neutral, PublicKey Token=90ba9c70f846762e' or one of it's dependencies. The system cannot find the file specified.

Cause

This error occurs because of entries for certain global DLL files in the following are not installed. It is likely the assembly files with the token 90ba9c70f846762e are not installed. The location of these files are in the following. C:\WINDOWS\assembly

--= As a reference a GUID is {055EE59D-217B-43A7-ABFF-507B966405D8} ==-

STEPS THOROUGH UNINSTALL AND REINSTALL OF ATI SOFTWARE

Remove all ATI software from Programs and Features section (i.e. Catalyst Install Manager).

This includes:

* ATI S0ftware Uninstall Utility

* ATI Catalyst Control Center

* ATI Decoder

* ATI Display Adapter

* Catalyst Media Center

* and so on

Go to registry and remove any ATI entries left under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software and HKEY_CURRENT_USER\Software

--- Check for any ATI entries under HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall and look at each GUIDs display name for ATI entries remove the GUID if found. (NOTE - click on the first GUID/Long_Number in the list and use the arrow key on the keyboard to go to the next. Look at the right side DisplayName = ATI or something simular)

--- Check for any ATI entries under

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Installer\UserData\S-1-5-18\Products look at each GUID and the InstallProperties key, look at the Display Name for any ATI entry, if found remove the whole GUID.

--- HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Installer\UserData\S-1-5-21-61356107-1988573696-2098142674-6793\Products look at each GUID and the InstallProperties key, look at the Display Name for any ATI entry, if found remove the whole GUID

--- Exit Registry editor.

Go to Computer and select Organize and choose File and Folder options, Click the View tab. Make sure view hidden files and folder is checked.

--- Now browse to C:\Windows\INF and remove any OEM#.inf (ie OEM0.inf, OEM1.inf, OEM3.inf) and the corresponding OEM#.pnf files that reference ATI. You look only in the OEM#.inf file. The first few lines in the OEM#.inf file will say ATI if it is related to ATI otherwise, leave the file and prceed to the next one.

--- Next remove the C:\Program Files\ATI Multimedia Center folder and C:\Program Files\ATI Technologies folders if present.

--- Restart

--- Update Windows Installer 4.5 - http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=5A58B56F-60B6-4412-95B9-54D056D6F9F4&displaylang=en

--- Reinstall Catalyst Control Suite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...