Gå till innehåll

Systemfilgranskaren


starplus

Recommended Posts

Hejsan alla!

Jag har nu försökt att köra systemfilgranskaren (sfc) men ej lyckas genomföra den då den inte verkar hitta min cd-spelare.

Är det någon som vet hur man styr om sökvägen till cd:n i systemfilgranskaren till den enhetsbetäckning jag har till cd:n?

Mitt andra problem är att den vill att jag ska stoppa i cd:n som ska heta (Windows XP Professional Server), har aldrig hört talas om en sådan version.

På min dator har det aldrig varit installerat någon (iaf den jag försöker köra sfc på) server överhuvudtaget, jag vet inte ens vilken/vilka filer den vill kolla.

Att jag vill kolla mina systemfiler är att datorn tar mellen 5 -30 minuter att starta beronede på vilket humör den är på :)

Tar tacksamt emot förslag, i annat fall är det väl bara att vänta på Win 7 och formatera den innan installation.

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligheten att högerklicka dator/verktyg och där bocka i båda rutorna för sök efter fel,sen söker den av vid omstart/start av datorn.Väljer vi Prestanda brukar vi se när ett program är trögt vid start (oftast antiviruset).

I xp kan man välja start skriva msinfo/enter/expandera programmiljö och dubbelklicka på autostart-program så ser man alla program som är konfigurerade för start.Kolla även loggboken.

Redigerad av margrehte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjligheten att högerklicka dator/verktyg och där bocka i båda rutorna för sök efter fel,sen söker den av vid omstart/start av datorn.Väljer vi Prestanda brukar vi se när ett program är trögt vid start (oftast antiviruset).

I xp kan man välja start skriva msinfo/enter/expandera programmiljö och dubbelklicka på autostart-program så ser man alla program som är konfigurerade för start.Kolla även loggboken.

Hej margrehte!

Jag ska testa dom båda rutorna ibockade, vad det gäller prestanda så har jag inte hittat var man ställer in det för att kunna se vad som slöar ner vid uppstart.

Loggboken är en tragisk historia för sej, det är tokrött med fel varav dom flesta felen är DCOM och Service Control Manager och i dom finns fler under liggande fel vilket jag åtgärdar efter hand.

Har precis avslutat en skanning med mbam vilket tog 4.30 timmar och var 800 000 filer men där fanns inga misstänkta filer.

Söker vidare så får jag se vad det blir av det.

Tack för tipsen iaf :)

/ Starplus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar tacksamt emot förslag, i annat fall är det väl bara att vänta på Win 7 och formatera den innan installation.

Ja är det så mycket fel i loggboken så är nog detta du skriver det bästa,tar himla tid fixa fel i loggboken och kan/brukar ändå sluta med nyinstallation,om du högerklickar dator och väljer egenskaper och längst ner till vänster klickar på prestanda och där väljer avancerade verktyg så står där överst om något program fördröjer start.har själv vista men kanske funkar på xp med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...