Gå till innehåll

Totalkrasch efter installation av Vista SP2


aasaboe

Recommended Posts

I söndags ville Vista Home Premium starta om efter installation av uppdatering. Klickade OK, såg att det var en stor en, Vista SP2. Den installerades och datorn startades om. Ja, dvs det var just det den inte gjorde. På en svart skärm av DOS-typ (hela skärmen) stod det

!!0xc01a001d!! 16061/46517 (Registry\machine\schema\wcm://Microsoft...)

Jag startade om, fick meddelande att datorn kunde inte startas, valde felsökning, fick under arbetet fråga om återställning till senast fungerande men valde att låta den jobba vidare. Felet kunde inte repareras, omstart och F8 och jag valde senast fungerande konfig. Den stannade på exakt samma DOS-grej som ovan, och nu kommer jag inte åt F8-valen längre, den vill bara köra sin felsökning och efter en så där 7-8 gånger nu tror jag inte den hittar någonting. Den kommer fram till att "En uppdatering av programvara eller drivrutin kan ha orsakat...) men det vet jag ju liksom redan.

I dag pratade jag med en supporttekniker på Microsoft, vi provade med recoveryskiva och återställningspunkt. Den kopierar filer och går sedan över till "Slutför filåterställning". Efter närmare tre timmar beslöt MS-killen och jag att avbryta, provade omstart och då körde den litet längre i det där dos-liknande läget men stannade sedan.

Jag har nu ännu en gång kört recovery - systemåterställning med samma resultat. Efter så där 5 timmar är det fortfarande "Slutför filåterställning", den där rinnande blå rektangeln håller på och hårddisken blinkar en gång per sekund. NÅGOT håller den på med, men vad?

Nu får den fortsätta i natt, hoppet är ju det sista som dör. Antagligen blir det väl recovery, min första ofrivilliga ominstallation på tio år ungefär. Usch...

Som väl är ligger alla dokument och bilder säkerhetskopierade.

HP:s support känner uppenbarligen inte till någon enda problemlösning förutom recovery. Har någon ett tips eller två på hur man kan komma runt problemet?

(Det är en oerhörd tur att gamla datorer fått leva kvar vid förnyelser, man blir inte helt handikappad i alla fall...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...