Gå till innehåll

Kan ej installera och köra program


Pricken

Recommended Posts

Bakgrund:

Har just köpt en ny dator med Windows 7 Home Premium, 64-bit. Inga problem med den.

I samma veva köpte jag en uppgradering från Vista till Windows 7 Home Premium, 32-bit till min bärbara Toshiba-dator.

Allt gick bra med installationen och alla filer och program låg kvar. Så plötsligt en dag blev det blå-skärm på den bärbara.

Enligt texten på skärmen skulle man bara starta om, om detta var första gången det hände, vilket jag gjorde.

Problemet:

Efter detta kan jag inte installera några program, ej heller starta några program, dock ej alla, utan får felmeddelande enligt bifogade fil.

Kan heller inte ladda ned och installera uppdateringar. Har sökt på internet efter lösningar, men dessa innebär att man startar program på datorn, som jag ej kommer åt då detta felmeddelande kommer upp. Kan ej heller köra cmd.exe i administratörsläge. Jag har även provat med "kör som administratör", vilket jag är, med samma resultat. Kommer ej åt återställning av datorn till tidigare tidpunkt. Det ger samma felmeddelande. Att ändra systempolicyn för en användare innebär också att program på datorn skall startas, vilket ger samma felmeddelande.

Om jag sätter in uppgraderings CD:n skall ju installationsprogrammet starta (för att reparera tänkte jag), som ger samma felmeddelande.

En väldigt långväga lösning är att installera om Vista med återställningsskivorna jag fick med datorn och därefter uppgradera till Windows 7 med uppgradringsskivan jag köpt. Antar att jag inte kan formatera hårddisken och göra en ren installation från uppgraderingsskivan.

Vad kan ha hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt gick bra med installationen och alla filer och program låg kvar. Så plötsligt en dag blev det blå-skärm på den bärbara.

Enligt texten på skärmen skulle man bara starta om, om detta var första gången det hände, vilket jag gjorde.

Hej, vilket sammanträffande - på fullt allvar, har faktiskt en följeslagare med samma namn.

Dock ej blåskärm som tur är :(

Du råkar inte ha lite mer & gå på vad gäller felmeddelandet, koder t.ex?

Vad händer om du använder F8 i starthanteraren och väljer alt. Reparera i nästa sektion?

(Hittas högst upp i de Avancerade startalternativen.)

Får du stopp om försök görs att köra verktygen därefter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har löst problemet. Första gången jag tryckte F8 under uppstarten fick jag bara två alternativ: Reparera eller starta normalt. Reparera har jag ju försökt och det funkade inte. Nästa gång jag startade med F8 fick jag upp många fler alternativ, bl. a starta i felsäkert läge, vilket jag inte fått tidigare. Där kunde jag komma åt funktionen avinstallera program. Jag avinstallerade Norton UAC Control, samt Pinacle TV Center, som jag hade installerat då jag hade vista. Sen funkar datorn och jag kommer åt mina program och kan installera program. Jag misstänker att Norton UAC Control ställde till problemet. Vad tror ni?

Har inte provat allt ännu men det verkar som problemet är löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...