Gå till innehåll

Grafik spel och directX problem


bo0der

Recommended Posts

Jag installerade Win7 för någon månad sedan på en ny oanvänd hårddisk. Allt fungerade bra och jag har kört några spel som oxå funkat utan problem. Nu har jag bytt grafikkort till ett ATI 5770 (det förra var ett ATI1950). Efter omfattande uppdateringsförsök av drivrutiner fungerar nu vissa spel, medan andra inte gör det. Det som händer när det inte fungerar är följande - direkt efter att spelet har "klickats igång" bootar datorn om. Det spelar ingen roll om jag kör i något kompatiblitetsläge. Det konstigaste är att spelet Call of Duty, MW2, som ju är WIN7-certifierat bara funkar med multiplayerdelen.

Jag kör även WIN-XP på samma dator, men från en annnan hårddisk och då funkar allt helt utan problem, så det är troligen inget fel på kortet.

Finns det någon som är riktigt duktig på de olika DirectX-versionerna, grafikdrivrutiner etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äuhm... du skriver "vissa" spel.... Är det bara MW2 som strular för dig? Får du igång multiplayerdelen så är det inte något som saknas i din dator iaf. Det skiljer inget i renderingen mellan singel- och multiplayer.

Vad har du för styrka på ditt nätaggregat? Låter som det skulla kunna vara att ditt grafikkort inte får tillräckligt med spänning. Å andra sidan så borde kanske inte datorn boota om av den anledningen.

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kan vara fördel är, ta bort drivrutiner för grafikkortet och DirectX. Starta sedan om datorn och kör en CCleaner, starta sedan datorn igen och installera nya drivrutiner för grafikkortet och sedan installera DirectX, nyaste versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag installerade Win7 för någon månad sedan på en ny oanvänd hårddisk. Allt fungerade bra och jag har kört några spel som oxå funkat utan problem. Nu har jag bytt grafikkort till ett ATI 5770 (det förra var ett ATI1950). Efter omfattande uppdateringsförsök av drivrutiner fungerar nu vissa spel, medan andra inte gör det. Det som händer när det inte fungerar är följande - direkt efter att spelet har "klickats igång" bootar datorn om. Det spelar ingen roll om jag kör i något kompatiblitetsläge. Det konstigaste är att spelet Call of Duty, MW2, som ju är WIN7-certifierat bara funkar med multiplayerdelen.

Jag kör även WIN-XP på samma dator, men från en annnan hårddisk och då funkar allt helt utan problem, så det är troligen inget fel på kortet.

Finns det någon som är riktigt duktig på de olika DirectX-versionerna, grafikdrivrutiner etc?

Jag upplever samma sak med Call of Duty Modern Warfare 2

och jag använder senaste version som ASUS har släppt för 4890 kortet

ASUS VGA card display driver version 8.67WHQL for Windows 7 or Windows Vista(64-Bit Edition)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever samma sak med Call of Duty Modern Warfare 2

och jag använder senaste version som ASUS har släppt för 4890 kortet

ASUS VGA card display driver version 8.67WHQL for Windows 7 or Windows Vista(64-Bit Edition)

Kör drivrutiner direkt from ATI eller Nvidia ej from producenter som brukar ha gamla drivrutiner

Uppdatera spel med senaste patch

Call of Duty Modern Warfare 2 funkar utan problem i win 7 64 bit eller 32 bit (har spelat den)

NVIDIA LÄNK : HTTP://WWW.NVIDIA.COM

ATI LÄNK: http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...