arnada Posted December 15, 2009 Share Posted December 15, 2009 Tjena! Har ännu ett problem och bara tänkte checka här lite snabbt om någon vet vad som är galet. Har x antal SATA channels och 1st PATA channel. Nu ligger nästan alla SATA channels före PATA så här ungefär... Channel 1 Master - Samsung (sata) Channel 1 Slave Channel 2 Master - Samsung (pata, OS) Channel 2 Slave - Seagate (pata) Channel 3 Master - Inget Channel 3 Slave - Inget Nu vägrar datorn boota från channel 2 Master utan försöker boota från channel 1 master antar jag. Så jag måste välja boot enhet manuellt genom trycka F12 och sedan välja vilken hårddisk som ska bootas. Kan detta lösas på något sätt eller jag måste flyta sata disken till channel 3 ? Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 i en del BIOS kan man ändra bootordningen på hårddiskarna tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arnada Posted December 16, 2009 Author Share Posted December 16, 2009 i en del BIOS kan man ändra bootordningen på hårddiskarna tub jo jag vet men detta verkar va ett äldre bios... du kan bara välja hdd, cd osv ingen specefik enhet... Då måste jag koppla om då? Fungerade bra när jag hade cd som master på pata channeln men när den byttes ut mot en hårddisk så börja allt krångla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tub Posted December 16, 2009 Share Posted December 16, 2009 ett långskott prova att bygla idediskarna som master och slave istället för cableselect tub Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts