Gå till innehåll

En blir rädder!


boxbo

Recommended Posts

Här är en länk till en sak jag läste på "nätet" den upprörde mig.

http://www.wired.com/threatlevel/2010/03/hacker-bricks-cars/

I korthet för er som inte hinner läsa: En bilhandlare av "Hederlige Harry" typ sätter in en "Black Box" (orginelt namn!) i bilar han säljer på avbetalning. Detta gör att han får "kontroll" över bilen. En tidigare anställd tog sig in i systemet och ställde till det för några bilägare.

Att ett liknande system finns på stöldbegärliga bilar visste jag. Men att det går att sätta in i andra bilar visste jag inte, och speciellt att någon annan då kan ta viss kontroll över ditt fordon det hade jag ingen aaaaning om. Visst det har funnits tillfällen då man har blivit omkörd av en alldeles tvättäkta "idiot" som har utsatt alla sina med trafikanter för uppenbar fara. Hade man kunnat stänga av tändningen i den idiotens bil hade jag inte tvekat många sekunder!

Ett trådlöst nätverk har tydligen en speciell lockelse att hacka sig in i. Det finns det många exempel på, tänker främst på filmen (You tube) när några stannade vid elektroniska Vägskyltar och ändrade på hastigheten och la in egna bilder. Men att någon skulle kunna hacka sig in i min bil, och bara "skoja lite" Den tanken skrämmer. Jag vet, vi är inte där riktigt än. Men snart nog kanske. Jag skulle inte vilja ha en bil som ingår i något som helst "nätverk" Visst tekniken skulle vara bra ibland: skenande bilar, berusade eller förvirrade förare.

Är det bara jag som blir rädd? Lagstiftning är jag ingen anhängare av, finns det några alternativ?

Kan tillägga att en av mina livs mest skrämmande minut är när jag inte har kontroll över min bil.

Ligger i ytterfil på motorvägen och kör om några lastbilar, motorn bara dör! Som tur är är trafiken inte intensiv så jag lyckas styra ut i högerfil och ut på vägrenen. Fy vilken pärs! Det vill jag inte uppleva igen och ingen annan heller hoppas jag.

Finns det någon bilhandlare i Sverige som utsätter sina kunder för något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...