Gå till innehåll

Problem med extern hårddisk


Recommended Posts

Hej,

Jag har en extern hårddisk som datorn hittar inte nu.När jag drar ut sladden och usb kabel så hittar datorn den då och jag kan komma åt filerna.När jag stänger fönster och klickar igen på datorn och väljer den hårddisk så i mapparna finns inte filerna längre.Sen när jag startar om datorn så hittas inte den.Vad kan det vara fel?

Det hörs ljud hela tiden från hårddisken.

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat det på en annan dator.Nu när jag vill ha tillgång på dator och kopiera de för att flytta på de till en annan dator då förflyttningen fungerar i cirka 30 sekunder och det blir stopp sen.Då måste jag dra ut strömsladden att jag ska ha tillgång till filerna igen och att kunna flyta över de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat det på en annan dator.Nu när jag vill ha tillgång på dator och kopiera de för att flytta på de till en annan dator då förflyttningen fungerar i cirka 30 sekunder och det blir stopp sen.Då måste jag dra ut strömsladden att jag ska ha tillgång till filerna igen och att kunna flyta över de

Haft liknande fel på mina Externa diskar och låter faktiskt som din Disk är på väg att ge upp helt och hållet!

Som stenis nämnde, hör du klickande från disken? Behöver inte alla gånger höras. Lägg handen på din externa disk och känn efter om den klickar!

Du kan med lite tur rädda dina filer genom att koppla in disken i din dator, men gör detta bara om du är säker på att den är på väg att ge upp!

1. Se till att den externa disken ej är kopplad till datorn via USB/Firewire eller ansluten till strömuttaget.

2. De flesta diskar öppnar man genom att plocka bort "tassarna" från undersidan och skruva ur alla skruvar.

3. När du väl öppnat chassit så du ser disken så avlägsnar du IDE/Sata kabeln samt den 4-poliga molex kontakten.

4. Koppla in disken i din dator och för över filerna till en annan disk.

Tips: Sök på goolge / youtube på din hårddisk+disassemble

exempel: western digital mybook disassemble

-----------------------

Ibland får diskarna magiskt liv när man plockar ur de ur sina chassin och sätter in dem i sin dator! Jag har själv (med lite trixande) räddat innehållet på 2 externa på detta sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...