Gå till innehåll

Internet vpn WinXP flera användare


Recommended Posts

Jag försöker tänka men det är en svår konst. Jag ansluter till internet, fel, jag har ingen kontakt och därmed kontaktproblem. VAD ansluter jag?

Jag har bredband på telefonlinjen och anslutningar på "routern" (är det en router?) är för telefonlinjen och 4 datorer? ELLER ska det var 4 nätverkskort?

Vad ansluter jag till "routern"? Är det inte nätverkskorten? På varje nätverkskort kan jag ha en internet anslutning??? Alltså 4 olika IP ??? På samma gång?? Routern har ju 4 anslutningar.

Åtminstone med vpn och nuvarande router så är 4 olika IP möjligt. Varje IP/nätverkkort kan ha flera samtidiga användare? Jag har flera användare på ett IP och bara mig själv på ett annat IP på samma gång på samma telefonlinje. Så, visst går det.

Om jag nu vill ha flera användare på samma dator och med olika IP? På samma gång givetvis. Har inte lyckats med att testa det ännu. Helt säkert kan man ha FLERA nätverkskort men kan man ha det på en gammal PC från skroten och med Win XP?

Kan en PC med XP ha 2 nätverkskort och därför 2 olika internet anslutningar, antar att minst en av dem då måste vara vpn.

Open vpn kör med virtuellt nätverkskort TAP. Men det är väl beroende av det fysiska nätverkskortet eftersom ett virtuellt kort måste ha uppenbara "kontaktproblem".

Jag vet inget om det här så alla bidrag är intressanta.

Flera användare samtidigt på samma dator? Inga problem, man kan växla användare/skrivbord så att flera användare är aktiva samtidigt.

Men med delad internet anslutning och delad IP adress.

Om det nu är 2 användare och de har varsitt nätverkskort så borde de åtminstone teoretiskt kunna ansluta till varsitt IP och 1 kan vara nerkopplad medan den andre är uppkopplad. Men är det praktiskt möjligt då? och minst 1 då på vpn. På samma dator och samtidigt.

vpn? bra till väldigt mycket. Bl.a mot hackare men man kan t.ex behöva ett IP från visst land för att komma åt en viss information.

Jag bor inte i Sverige och kan inte ens se alla videoklipp på Aftonbladet utan vpn.

Vissa sajter kräver att man loggar in från visst land (har rätt IP nummer)

Sedan är det ju all övervakning. Det finns statliga spioner men de privata är värst. Dom är inte beroende av lönen eller anslagen utan de jobbar av "eget intresse" och det är mycket farligt.

Osäkert om jag får några svar så kom gärna med lite lösa funderingar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...