Gå till innehåll

WHS "Vail" Dashboard och Win7 x64


HlK

Recommended Posts

Är det något som har en workaround kring detta? Jag kan inte installera Vail Dashboard på en Win7 x64 maskin. Läste lite och såg till min förvåning att betan inte stödjer x64 (win7 iaf) utan bara x86. Är det verkligen så eller kan man dutta till det på nåt vis : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Är det något som har en workaround kring detta? Jag kan inte installera Vail Dashboard på en Win7 x64 maskin. Läste lite och såg till min förvåning att betan inte stödjer x64 (win7 iaf) utan bara x86. Är det verkligen så eller kan man dutta till det på nåt vis : )

Är det Connect du tänker på, det som i version WHS 1 låg på installationsskivan och hetter Connector? Om det är det - hur har du försökt installera? Med http://servernamn/connect? Och vad blir det för resultat? Det finns rapporterat att connect inte installeras utan att man får upp en tom dialogbox med ett X och en OK-knapp inget annat. Jag har själv råkat ut för detta och vet ännu inte hur man löser problemet.

Om man söker på det här problemet så föreslås det att man ställer tidzonen till Pacific både på servern och datorn som skall anslutas samt att man ställer om WORKGROUP till WORKGROUP. För Windows 7 SKALL man tydligen också välja HOMEGROUP (vilket jag inte gjort eftersom jag testar mot Windows XP). Jag har gjort det här men för mig fungerar det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag hittade den lösningen för ett tag sen (att ställa in tidzon och tangentlayout till Pacific). Efter att ha gjort detta gick det att installera connectorn hur bra som helst. Efter installationen var det bara att ställa tillbaks sina inställnigar igen.

Tack för ditt svar dock..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag hittade den lösningen för ett tag sen (att ställa in tidzon och tangentlayout till Pacific). Efter att ha gjort detta gick det att installera connectorn hur bra som helst. Efter installationen var det bara att ställa tillbaks sina inställnigar igen.

Tack för ditt svar dock..

Bra att det löste sig för dig och att det var tidzonen som var boven. Jag får väl försöka igen i nästa vecka med min dator med XP på. Kanske att det går bättre nu efter alla uppdateringar av Vail som dykt upp sedan jag gjorde installationen på min temporära server.

redigerat 17 augusti: Nej, jag har inte haft någon lycka med att installera Connect på min XP-maskin. Jag har gjort lite halvhjärtade försök mellan april och nu men i och med att RC0 eller Preview Refresh har släppts så blir det ett nytt försök under veckan med den nya versionen.

redigerat 25 augusti:

Efter att ha installerat Vail Preview 2/Refresh så har jag även lyckats installera connectorn på min XP. Det jag inte lyckats med hittills är däremot dela min router till att släppa igenom protarna 80, 413 och den sista som jag inte kommer ihåg till bägge min servrar. Jag har en Netgear WNDR3700 och det är den som trilskas.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Nu är det nästan ett år sedan den här tråden var igång. Jag hade småproblem med refresh 2 någon tid efter installationen men i och med Microsofts beslut om att ta bort Driver Extender så gick luften ur mig och jag testade inte Vail efter det. Men nu när WHS 2011 har gått till RTM och man håller på åtminstone på två håll att ersätta DE med ett tredjepartsprogram så har aptiten börjat på nytt. Skall så snart jag ser RTM:en ladda ner den och installera den (i maj) på en nybyggd server. Jag är fortfarande osäker på om jag komemr att behålla min gamla HP med version 1 eller om jag kommer att bara köra den nya. Ett bra tag kommer jag nog att köra dubbelt.

HIK, hur har du gjort under det här året som har gått? Har du gett upp eller är du på spåret mot RTM du också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade betan, men precis som du kändes det lite galet när DE togs bort. Dock har jag missat att 3:e partsprogramvara kan finnas tillgänglig. Vart hittar jag information om dessa?

Jag sätter med all sannorlikhet upp en virtuell maskin och testar. Men som det nu kör jag version 1. Jag har egentligen inte så stor nytta av DE då jag kör min WHS virtuellt idag och har gott om diskutrymme för min data att lagras på. Men det var bara idén att ta bort funktionen som jag inte gillade. Det är ju riktigt smidigt för den vanliga hemmapularen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade betan, men precis som du kändes det lite galet när DE togs bort. Dock har jag missat att 3:e partsprogramvara kan finnas tillgänglig. Vart hittar jag information om dessa?

Jag sätter med all sannorlikhet upp en virtuell maskin och testar. Men som det nu kör jag version 1. Jag har egentligen inte så stor nytta av DE då jag kör min WHS virtuellt idag och har gott om diskutrymme för min data att lagras på. Men det var bara idén att ta bort funktionen som jag inte gillade. Det är ju riktigt smidigt för den vanliga hemmapularen.

Det som diskuteras på We got serveds sidor är Drivebenders program länk här: http://www.wegotserved.com/2011/04/04/addin-update-drive-bender-v1126/ Drive Bender är fortfarande i betastadie och har kommit upp till version 1.1.2.6. Korrigeringar och förfiningar duggar tätt och det dröjer nog inte länge innan RTM kommer på den också.

Konkurrenten StableBit Drive Pool är också i beta länk här: http://www.wegotserved.com/2011/03/06/stablebit-drivepool-technical-overview-released/ men det har inte varit mycket aktivitet senaste månaden. Det är högst troligt att även den kommer att öka takten nu när WHS 2011 är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...