nillan Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Undrar om det finns några "vanligt" backup program (inte upp till nätet) Jag skulle vilja göra mina backuper till DVD-skivor. (som man gjorde förr) "S" Hoppas på lite tips nu. Nilla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 (edited) Det enklaste, som jag använder, är väl att helt enkelt "zippa" de mappar jag vill ha en backup på. I mitt fall, Dokument, Foton, Mail och en mapp med diverse "portables" som jag samlat på mig. Formatet är ju standard så det är enkelt att återställa utan att ha något speciellt program, på vilken dator som helst. Sen kan man välja om man vill bränna ut filerna på DVD eller kopiera till en extern disk. Edited May 19, 2010 by singlemalt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gebe Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Jag undrar i sammanhanget om man tappar någonting av bildkvalitet när man zippar foton och sedan återställer dem. Hur fungerar det? Någon som vet!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
singlemalt Posted May 19, 2010 Share Posted May 19, 2010 Nej, ingen fara, filerna förändras inte på nåt sätt. Det är en sk. lossless compression till skillnad mot t.ex. jpg för foton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts