Gå till innehåll

VLC och m2ts, hackar och sert förvrängt ut


Stim

Recommended Posts

Jag får inte m2ts filer spela upp som det ska med VLC. Det hackar och ser förvrängt ut. Hur fixar man det?

VLC version 1.1.0

Med Windows Media Player spelas upp som det ska men vet ej på om kvalitén visas som det ska eller om det kan finnas försämringar i kvalitén. Vill helst använda VLC för även m2ts ändå men det vill inte fungera som det ska där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The .m2ts is a filename extension used for the BDAV MPEG-2 Transport Stream container file format. It is used for multiplexing audio, video and other streams. It is based on the MPEG-2 transport stream container.[2][3][4][5] This container format is commonly used for high definition video on Blu-ray Disc and AVCHD

http://en.wikipedia.org/wiki/.m2ts

En HD filmkamera jag har skappar .m2ts filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

The 3 Steps to play back .M2TS files in Windows Media Player

(UPDATED MARCH 2007)

Download and install a trial or full version of Cyberlink PowerDVD 7. If you decide to purchase it, you will need the Deluxe or Max version. **UPDATE** - Curiously (because of this post?) Cyberlink have removed the H264/AVCHD codec from their Cyberlink PowerDVD trial, even though the version number has stayed exactly the same. Until I'm told otherwise, here is a trial version of PowerDVD 7 with the original codec included (CL264DEC.ax).

Rename the imported .M2TS files to have a .MPG extension

Double click a file to view it

All this works because Cyberlink PowerDVD comes with an AVC DirectShow compatible decoder as part of the software package. Note that there are other files on the camera's hard drive, and you do not need to transfer these for playback. All the video information is stored in the .M2TS files

Taget från: http://worldtv.com/blog/technology/review_of_the_sony_hdrsr1_the_practicalities_of_avchd.php

Laddade ner och testade en sån fil i XBMC utan problem, ser inga fel med den filen

Glömde säga att jag spelar allt i min XBMC utan problem

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack men, det ä alltså med VLC jag vill m2ts ska rocka ihop med. Jag vill inte ladda ner något program. Det fungerar bra i Windows Media Player och tycker det borde också fungera i VLC.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TweekiE
Postad (redigerade)

(ot) varför använder du VLC?

antagligen för att du inte har hört talas om KMPlayer!

kan spela upp ALLA formaten som wmp, realplayer och vlc kan spela tillsammans.

Redigerad av Manneman
Vårdat språk och juste attityd!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

(ot) varför använder du VLC?

antagligen för att du inte har hört talas om KMPlayer!

kan spela upp ALLA formaten som wmp, realplayer och vlc kan spela tillsammans.

Jodå, vist har jag hört talas om KMPlayer (har det installerat) men det hjälper inte. Att spela upp m2ts fungerar knappt alls och klart mycket sämre än både VLC och WMP. WMP är den enda som spelar upp korrekt. VLC har en lite hackig och förvrängd bild. KMPlayer ska vi inte ens tala om utan är totalt oanvändbart med m2ts.

Ja, du är OT och bör håll dig undan om du inte har något vettigt att komma med för att lösa problemet med VLC. Det är VLC och m2ts som avhandlas här, inget annat.

Redigerad av Manneman
Redigerat citatet för syns skull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TweekiE
Postad (redigerade)

Jag försökte endast hjälpa dig. förövrigt så har jag också överflöd på m2ts, och min KMPlayer fungerar utmärkt med det formatet.

Kanske har du fel version?

Ot igen sorry.

Om du fortfarande vill spela upp med vlc så ta en titt här http://www.recipester.org/Recipe:Play_M2TS_Files_19937246.

Redigerad av Manneman
Vårdat språk och vänlig attityd!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan har jag hunnit testat sedan tidigare också. Fungerar inte. Sidan verkar mest bara konsentera sig på hur man öppna filer i VLC. Det ska inte vara någon skillnad att öppna filerna som de där beskriver än att bara öppna med att dubbelklicka på m2ts, pge, avi fil osv.

Dock har jag testat bara för testandet skull öppna på det sättet ändå tidigare, men utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, det verkar inte fungera helt fläckfritt med VLC då många verkar ha problem med de här slags filer. Det verkar inte ha nåt med inställningar att göra bara.

Jo konvertera kan man alltid göra och har ett program för det, men inte ens då klarar vlc riktigt. Den hackar inte då i alla fall men bilden blir inte riktigt som i HD kvalité. Tanken var också lite att slippa konvertera och köra m2ts direkt som de är. Men men, gett upp nu hur som helst med VLC då den ändå inte verkar klara av det riktigt och bestämt mig för köra WMP istället för dessa filer.

Har kollat med olika program sen igår och idag som är anpassat för m2ts och jag ser ingen kvalitetsförlust eller liknande i WMP. Jämförde bland annat med ett program som följde med videokameran och som spelar dessa filer och i HD kvalité utan problem. Tyvärr har det programmet dåligt gränssnitt att man inte orkar använda det mer än nödvändigt men WMP fungerar bra och får köra med den istället för dessa filer.

Case closed.

Redigerad av Stim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...