Gå till innehåll

Går ej att öppna "Användarkonton" samt inloggningsalternativ är väck


Knoblauch

Recommended Posts

När välkomstskärmen visas efter uppstart ser allt ut som vanligt bortsett från att inga användaralternativ visas. Jag kan jag endast logga in via CTRL+ALT+DEL (endast mitt (administratörs-)konto). Väl inne kan jag göra allt utom att öppna "Användarkonton" i kontrollpanelen (felmeddelande enligt bild).

Om jag loggar ut (eller skärmsläckare kräver lösenord) kommer jag inte in igen (inget händer vid CTRL+ALT+DEL), utan måste starta om maskinen.

msgina.dll verkar inte ha ändrats, eller någon annan gina tagit över.

XP Home (dual boot med Vista (BCD))

Fujitsu Siemens Amilo Pro V3515

post-12867-012326400 1280147421_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, återställning gjord och felet kvarstår. Kan det vara så att hårddisken har ett fel? Har kört chkdsk utan att något fel visar sig.

Jag har skapat en spegling (eller vad det nu heter i Vista) av hela innehållet på datorn för längesedan, kan det vara värt att pröva att bort det jag har nu och lägga in det speglade innehållet? Det blir ju miljarder uppdateringar av programvara, men det kanske det kan vara värt?

Kan det för övrigt vara dual boot:en som spökar? Jag hade förvisso inte kört min Vistapartition på länge innan felet dök upp i xp, men vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Fixat. Jag kopierade SAM-filen från C:\windows\repair\ till C:\windows\system32\config\. Detta innebar att jag i alla fall kunde skapa nya användare. Det gick nog att återskapa de gamla, men då fick jag problem med vilken "Mina dokument" som egentligen tillhörde vilken användare och nöjde mig med att skapa helt nya användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...