Gå till innehåll

minnes problem.


Recommended Posts

hej.. ville bara berätta lite mera nu när jag har märkt en sak. varje gång jag har lagt om datan finns 6 gb minne. när jag sedan uppdaterar i windows uppdate och startar om finns också 6 gb minne. men stänger jag av helt och sen dagen efter står det bara 4 gb minne. funderar på om det är moderkortet!!! minnes test gjort allt funkar som det ska cpu-z står det 6 gb minne i windows bara 4 gb minne.

någon som har förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej.. ville bara berätta lite mera nu när jag har märkt en sak. varje gång jag har lagt om datan finns 6 gb minne. när jag sedan uppdaterar i windows uppdate och startar om finns också 6 gb minne. men stänger jag av helt och sen dagen efter står det bara 4 gb minne. funderar på om det är moderkortet!!! minnes test gjort allt funkar som det ska cpu-z står det 6 gb minne i windows bara 4 gb minne.

någon som har förslag?

Det enda jag kan komma på, är att Du kör 32-bitars op-system! Detsamma gäller för mig. Har också 6 GB installerat, men op-systemet tillåter bara 3 GB på min dator! Win7 32 bit........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hittade en kommentar om ett liknande problem.

Citerar:

By default your chipset has memory remap turned of to be compatible with 32-bit systems. This causes pci cards/gfx cards/io cards and everything to be mapped into memory below the 4GB limit. This happens before Windows comes into the picture and there's nothing Windows can do about it. To be able to use your memory you need a 64-bit OS and memory remap turned on.

http://superuser.com/questions/20299/why-cant-windows-7-x64-use-all-installed-memory

Eftersom du redan har x64 OS så återstår då BIOS och att slå på memory remapping, enligt detta.

Ytterligare en länk:

http://digitalpbk.com/hardware/different-installed-usable-memory-windows-7

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör 64 bits xp och samma problem är om jag kör 32 bits men då blir det bara 2 gb minne kvar :(

Ok! XP klarar av, bara 4 GB... Därav förklaringen, varför inte 6 GB används......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...