Gå till innehåll

Favoriter vs Bibliotek


Britt T

Recommended Posts

En kollega ställde en fråga å mina vägnar i ett forum för itproffs.

Vi blev vänligt behandlade men vi ställde tyvärr inte frågan tillräckligt tydligt.

Gör ett försök här...

Jag jobbar som IT-pedagog i en kommun där vi nog kommer att migrera till Windows 7.

Håller på att läsa in mig på Windows 7 för utbilda och ge support.

Jag har den grundläggande skillnaden klar för mig mellan Favoriter och Bibliotek i Utforskaren.

Men när det är rent praktiskt en fördel att göra en mapp till en Favoritlänk, jämfört med att lägga mappen i ett Bibliotek och vice versa?

Vet att en fördel med Bibliotek är att man har möjlighet att sortera efter taggar och klassificeringar, den möjligheten finns inte i länkmappen.

För egen del använder jag favoritlänkar för att snabbt komma till mappar när jag väljer öppna-knappen i MS office och filerna inte finns bland de fastnålade dokumenten.

Har inte riktigt blivit kompis med Bibliotek. Båda varianterna sparas ju lokalt på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ska _försöka_ svara på din fråga. ;)

Favoriter är ju lite som du säger ett sätt att snabbt hitta en specifik fil som du ofta använder men som lätt skulle bli rörigt och svårnavigerat om du väljer att proppa det fullt med genvägar till olika "lösa" filer.

Biblioteket är lite som det låter, ett ställe där saker och ting ligger sorterade under en viss kategori, exempelvis bilder eller dokument. Du kan även skapa nya/egna bibliotek som tex ett ställe där du har programvara eller dylikt, fantasin eller behovet sätter gränserna.

Om vi tar biblioteket "Dokument" som ett exempel, där kan du lägga till andra "enheter" som pekar på en specifik mapp med dokument, exempelvis ett usbminne, en extern disk eller en ev. nätverksdisk. På det viset har man ordning och reda på sina dokument. Har man sen väldigt många dokument och lite dåligt ordningsinne så kan man med fördel klicka på "Start" och skriva namnet på filen man söker i söklisten längst ner och vips så poppar den upp...om man har tur, he he.

Detta kanske inte var den mest pedagogiska förklaringen men kanske en liten start på det hela, finns säkert nån som kan förklara detta bättre om du har nån fundering. Hur som helst, lycka till. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...