Gå till innehåll

Uppgraderingsskiva ?


maggan.s

Recommended Posts

Hej,

har du kontrollerat hårddisken, alternativt fått upp att datorn vill kontrollera disken vid uppstart?

Om du kommer in kan du ju ladda ned HDTune, och återkomma med resultatet under fliken Benchmark, som skärmklipp.

HDTune hittar du här, välj gratis versionen.

http://www.hdtune.com/download.html

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kontrollerat hårddisken, alternativt fått upp att datorn vill kontrollera disken vid uppstart?

Om du kommer in kan du ju ladda ned HDTune, och återkomma med resultatet under fliken Benchmark, som skärmklipp.

HDTune hittar du här, välj gratis versionen.

http://www.hdtune.com/download.html

Mvh

Mats H

Men Tack Mats H. Igår kom vi in i datorn och han staratde som vanligt flera gånger, men sen vard et stopp igen. Vi har lyckats formatera om den in ifrån datorn och allt såg riktigt ut. Men började återigen krångla efter några timmar. Hoppas att den går att starta idag så vi kan köra detta program. Ska även öppna den för att se att kalar och dyl sitter som de ska. Får väl damma den med ;).

återkommer när det är gjort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl damma den med ;).

återkommer när det är gjort..

Hej,

rekommenderar att ni köper Tryckluft på sprayburk. Finns hos de flesta hemelektronik butiker.

Dammsugning eller dammvippor kan förorsaka skador genom "statisk elektricitet".

Kolla även hårddisken.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

rekommenderar att ni köper Tryckluft på sprayburk. Finns hos de flesta hemelektronik butiker.

Dammsugning eller dammvippor kan förorsaka skador genom "statisk elektricitet".

Kolla även hårddisken.

Mvh

Mats H

Alltså säkert en dum fråga, men var sitter hårddisken ??? Ja inne i lådan begriper jag ju, men ser den ut på särskilt sätt ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag går det inte att komma in i datorn, har öppnat den och det var inte mycket damm där, kollat alla kablar och hittade hårddisken. Allt verkar vara som det ska. Så jag antar att det är hårdisken som är trasig.

Jag skickar med en bild om vad som händer på skärmen när han hänger sig.

post-14102-0-27695900-1297598542_thumb.j

Hoppas ni kan läsa annars får man förstora ;)

Redigerad av maggan.s
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se men det verkar som problemet är boot-ordnningen, alltså vilken enhet som datorn först försöker starta från.

Starta om datorn och tryck på "F2" medan datorn startar upp ("F2" på min dator för att få upp det sk BIOS-läget, kolla manualen).

Välj "Boot" i det fönster som kommer upp.

Se till så att den enhet du vill starta/installera från är först i "Boot Device Priority Order". Borde alltså vara "CD/DVD Device"

Verkar nu som den försöker starta från nån USB-sticka??? Har du nån sån i så ta ur den.

Nån ser nog bättre/kan nog mer om detta (men varken damm eller skivor är nog problemet.)

Redigerad av Ollie
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag fått veta nu så är hårdisken trasig. Händer inget när hag trycker F2 och det går inte att formatera om från skivorna. Däremot har jag lyckats få igång den några gånger och kunnat formatera innifrån datorn. Då gick det men problem kom tillbaks och den hängde sig vid uppstart. Jag har nu beställt en ny hårdisk och då ska det funka igen. Tack för tips och råd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...