göte Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Hej alla Jag har fått in en bärbar HP Compaq nc 4200 som använts i ett företag och där användaren i samband med uppgraderingar fått datorn i present. Problemet är att den har varken diskett, CD eller DVD. Finns det något smart sätt att installera om Windows XP i denna Licens och CD-skiva med XP finns Jag vet att det går att installera Office och andra program via extern hårddisk kopplad till USB-uttag men går det att installera operativsystemet på samma sätt Hårddisken är partitionerad i två delar C = 45 GB & D = 15 GB MVH Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGdata Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 Du kan installera XP från USB-minne. http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp-med-ett-usb-minne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 Du kan installera XP från USB-minne. http://www.sweclockers.com/artikel/6015-installera-windows-xp-med-ett-usb-minne i Bios finns olika alternativ under Multiboot och man kan ställa in startordningen mellan Hårddisk USB Diskett USB CD-ROM USB Hårddisk men hur hittar datorn startfilerna om man kopierar XP-skivan till USB-hårddisken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGdata Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 (edited) När jag installerar Windows 7 från USB-minne så väljer jag USB - HDD (hårddisk) Så det borde var samma på XP. "edit" Du kan välja boot ordning vid uppstart genom att trycka på F8 eller motsvarande på din dator. På så sett slipper man ändra i bios. Edited February 20, 2011 by LGdata Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted February 20, 2011 Author Share Posted February 20, 2011 När jag installerar Windows 7 från USB-minne så väljer jag USB - HDD (hårddisk) Så det borde var samma på XP. OK jag testar detta Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LGdata Posted February 20, 2011 Share Posted February 20, 2011 OK lycka till med XP installationen. Att installera windows 7 från USB-minne är betydligt enklare. http://store.microsoft.com/help/iso-tool Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teodor Posted February 21, 2011 Share Posted February 21, 2011 Bara en undran, varför inte installera Windows 7? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
göte Posted February 22, 2011 Author Share Posted February 22, 2011 Bara en undran, varför inte installera Windows 7? Han har ingen licens och vill inte investera /Göte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teodor Posted February 23, 2011 Share Posted February 23, 2011 Ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts