tompalompa Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 jahapp så skulle farsan sätta i en ny hårddisk och visst tackar jag inte nej till 80 Gb ny hårddisk men han kunde ju ha skippat att pajja datorn, han försökte typ installera xp på den hårddisken också men misslyckades o nu tänkte jag göra om allt från scratch. så nu är jag framme vid partioner, jag har en 40 Gb hårddisk sen innan och nu alltså en till på 80 Gb. Vid partioner står det: 78531 MB hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR] C: Partition1 [okänd] 78533 MB <78533 MB ledigt> 29314 MB hårddisk 0 på Id 1 på buss 0 på atapi [MBR] D: Partition1 [NTFS] 29306 MB <29240 MB ledigt> opartitionerat utrymme 8 MB vill lösa det på enklaste möjliga sätt. ska jag bara ta bort allt och göra om eller vad bör göras? tack i förväg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 Hej Du har nog glömt att sätta "strapparna" så att burken vet vilken disk som är Master respektive Slave. Endera ser du det på disken eller får du kolla manualen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompalompa Posted March 3, 2006 Author Share Posted March 3, 2006 "strappar"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 Hej "Byglingar" eller "Jumpers" kanske är ett bättre ord. Om du kollar manualen så är det förmodligen beskrivet hur Master/Slave ska vara Så här ser det ut iaf förmodligen: http://seagate.com/support/kb/disc/ref/jumper_settings.html Observera att du också kan ha "Cable Select" med ett nyare MB och BIOS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompalompa Posted March 3, 2006 Author Share Posted March 3, 2006 vilken disk bör vara master och vilken bör vara slave? (kan man ha 3 hårddiskar?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plun Posted March 3, 2006 Share Posted March 3, 2006 Hej Om du vill ha kvar föregående installation så ska Master då vara den disken, gör du soprent så spelar det ingen roll. Windows/BIOS måste iaf veta vilken disk operativet ligger på så därför måste en disk vara "Master" annars blir det krig mellan diskarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompalompa Posted March 3, 2006 Author Share Posted March 3, 2006 okej tack för svar. farsan får testa när han kommer hem, jag vågar inte pilla i datorn så han får ansvaret trots att han har en tendens att pajja saker såja nu fungerar det, farsan tittade i manualen o satte stiften som de skulle vara som single master så snor han den andra hårddisken till syrrans dator, tack för hjälpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts