Gå till innehåll

automatisk start lagt av


jorgeng

Recommended Posts

Jag har en bärbar dator Dell Vostro T1500, snart 4 år gammal.

Jag har haft autostart i bios på datorn kl.07 varje arbetsdag, ej lördag, söndag.

Plötsligt fungerar ej autostarten. Datorn går på nätdrift när den är igång, har en timer som stänger av strömmen vid 23-tiden

så batteriet får jobba lite innan ett annat program stänger av datorn kl.24 automatiskt.

Borde inte det inbyggda klock-batteriet fungera mer än fyra år??

Redigerad av jorgeng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är batteriet som är slut för då hade inte BIOS fungerat som det skulle. Tecken på att batteriet fuckat upp är att klockan misstämmer och att konfigurationerna ändras. Gå igenom BIOS igen och kolla att alla önskade värden stämmer och prova igen.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är batteriet som är slut för då hade inte BIOS fungerat som det skulle. Tecken på att batteriet fuckat upp är att klockan misstämmer och att konfigurationerna ändras. Gå igenom BIOS igen och kolla att alla önskade värden stämmer och prova igen.

Jo, jag har gjort det och kan ej se något fel eller att något skulle ha ändrat sig sedan förra gången jag var inne i bios-inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord startar den inte på utsatt tid om jag förstått saken rätt? Testat byta tid eller göra någon annan ändring i BIOS? Tänkte ifall datorn hakat upp sig på nåt sätt vad gäller autostarten.

Jag ändrade start-tiden i bios, men tyvärr hände inget, datorn auto-startar ej längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat uppdatera BIOS ifall det finns en uppdatering att tillgå?

Det jag tänkte på var att du hade datorn kopplad till en timer, som bryter strömmen vid en viss tid, varpå datorn får gå på batteri en stund. Kan det möjligen vara så att batteriet är slut på och att grejen med att använda en timer påverkar datorn?

Ta bort timern och kör utan den och se om det gör någon skillnad. (dvs datorn är alltid ansluten till elnätet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat uppdatera BIOS ifall det finns en uppdatering att tillgå?

Det jag tänkte på var att du hade datorn kopplad till en timer, som bryter strömmen vid en viss tid, varpå datorn får gå på batteri en stund. Kan det möjligen vara så att batteriet är slut på och att grejen med att använda en timer påverkar datorn?

Ta bort timern och kör utan den och se om det gör någon skillnad. (dvs datorn är alltid ansluten till elnätet)

BIOS uppdaterade jag till A06 sommaren 2008, senaste uppdateringen.

Jag har prövat att låta datorn gå bara på ström utan timern, samma resultat, kan iofs

pröva igen när jag nu ändrat klockslaget datorn ska gå igång för några dagar sedan.

Några gånger har datorn tagit flera timmar på sig att avslutas vid 24-tiden och batteriet tagit slut, kan ha något med det att göra. Datorn har då startat upp i recovery-läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...