Gå till innehåll

Windows 7 Ultimate fryser vid uppstart ibland...


Bigfoot13579

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har kört win XP i min burk några år utan problem och sen bytte jag grafikkort till ett bättre för att kunna spela ett spel. Allt fungerade felfritt några år till. Men sen fick jag för mig att byta operativsystem till Win 7 Ultimate. Allt fungerade i början utan problem men några gånger frös datorn i uppstarten och det blev bara värre och värre, eller jag blev bara mer och mer irriterad de gånger det hände. Allt jag kunde göra var att stänga av datorn den "hårda vägen" när den frös... I övrigt fungerade Win 7 problemfritt när operativet väl hade startat ordentligt. Efter några månader så tröttnade jag på dessa frysningar i uppstarten och formaterade om hårddisken och installerade XP igen. Har nu kört XP ett tag och datorn fungerar felfritt igen.

Så min fråga är vad Win 7 gör i uppstarten så datorn fryser?

Min burk HP Pavilion:

Processor Intel® Pentium® 4 - 3,4 GHz, 800 MHz FSB-hastighet, 1024 kB

RAM-minne 3 GB DDR-SDRAM 400 MHz ( 1 GB från början)

Grafik NVIDIA® GeForce™ 9800 Ultra 1 GB videominne (6800 Ultra 256 MB på gamla kortet)

Ljud Creative Sound Blaster® Audigy® 2 ZS

Edit 1: Kan det bero på detta? Hittade detta nyss. Jag har ett svagt minne av att jag tyckte volymen på max var mycket lägre än vad jag hade/har i XP!

Creatives Audigy kort funkar inte speciellt bra med Windows 7 och har aldrig gjort. Det lovades uppdaterade drivrutiner till releasen men mig veterligen så kom det aldrig några. Hela denna historien tjafsades det om i olika communities under hela beta-perioden och sen rann det bara ut i sanden.

Personligen fick det mig att börja använda moderkortets integrerade ljudkort för första gången. Idag är ljudkretsarna på moderkorten så pass bra så att man inte märker skillnad om man inte sitter med en studioutrustning och gör musik.

Edit 2: Kanske är mitt problem löst, hittade detta på Komplett.se om mitt ljudkort.

Operativsystem erfordras Microsoft Windows XP SP1, Microsoft Windows 2000 SP4, Microsoft Windows XP Professional x64 Edition

Edit 3: Kan det vara så att mitt ljudkort/ljudkortsdrivrutiner ställer till det ibland i uppstarten av Win 7 så den fryser? Finns det någon som kört Win 7 Ultimate med Creative Audigy problemfritt?

Redigerad av Manneman
Redigeraknappen...!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att första gången jag installerade Win 7, så strulade det med att hitta drivrutinerna för mitt ljudkort (envisades med att visa ett utropstecken bredvid ljudkortet i enhetshanteraren = okänd enhet). Så varje gång jag skulle stänga av datorn så hängde den sig. Först när drivrutinerna blev rätt installerade som det uppförde sig normalt vid avstängning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cynthia, det kan nog bero på det men jag såg inga utropstecken i min dator när jag hade Win 7 installerat. Så därför förstod jag inte att ljudkortet kunde ställa till det. Allt såg faktiskt bra ut.

Si3rra, inlägget med han som använde det integrerade ljudkortet istället för "det vanliga" är inte jag, utan det var en text jag hittade här på forumet. Så jag ska intallera Win 7 igen någon dag och idag hittade jag faktiskt drivrutiner till mitt ljudkort som är till Win 7. Så förhoppningsvis så kommer mitt Win 7 att fungera bra denna gång, hoppas... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...