Gå till innehåll

Använda systemåterställningsskiva


marita1

Recommended Posts

Hej!

Min dator, Dell bärbar, har börjat konstra efter att jag installerade några drivrutiner som Dell rekommenderade. Bla går det inte att öppna bilder, dokument och filmer i Bibliotek i utforskaren.

Datorn levererades med W7 som jag sedan uppgraderade till W8. Innan uppgraderingen (tror jag!) skapade jag systemåterställningsskivor enligt anvisningarna på datorn. Nu vill jag återställa datorn i ursprungligt skick och börja om. Datorn är bara några månader gammal.

Då är min fråga; hur gör jag? Är det bara att sätta i skivorna i rätt ordning och följa anvisningarna eller är det något annat att tänka på?

Den inbyggda återställningen i W8 kan jag inte använda för datorn säger att den partition där Windows ligger är låst (det finns en vanlig hårddisk på datorn och en SSD) och Windows ligger på SSD:n.

Någon som vill ta sig tid att hjälpa och förklara lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu är återställningen gjord med hjälp av systemåterställningsskivorna.

Dock upptäckte jag att hårddisken där uppstarten av Windows låg, en SSD, vilket gjorde starten av datorn snabb har försvunnit. Nu ligger allt på den ordinarie hårddisken.

Hur får jag tillbaka så att Windows och uppstarten hamnar på SSD:n?

Annars gick allt mycket smidigt. Dells program tom erbjöd mig att göra en nödsäkerhetskopiering där jag kunde välja ut vilka filer som kunde sparas igenom hela återställningen för att efteråt läggas tillbaka.

Hade det inte varit för min förlorade SSD så hade allt varit ok! Hoppas att någon har något tips!

/Marita

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men den valmöligheten kan jag inte komma ihåg att jag fick. Men jag skall prova att göra en ny och se om valet kommer upp.

Var i själva återställningen kommer detta alternativet upp?

Jag valde att återställa med möjligheten att göra en nödsäkerhetskopiering men där var ett alternativ till. Jag kanske skulle valt det istället?

Annars tack för att du är snäll och hjälper till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu har jag gjort om återställningen och allt verkar vara som det ska. Dock syns fortfarande inte SSD-dsiken.

Den finns, för datorn gör en kallstart på ca 15 sekunder.

Kan leva med att inte se den under "Dator" men jag tycker att det är konstigt.

/Marita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...