Gå till innehåll

Sabbat MBR


tomash

Recommended Posts

Jag  har lyckats sabba bootsektorn på min disk. Jag har försökt med sysrep-skivan och startreparation men det fungerar inte. Skärmen visar 99 99 99 osv då jag försöker starta. Felet uppstod då jag försökte återställa bootsektorn med hjälp av lilo -u (Linux). Jag trodde mig komma ihåg att man kunde använda fdisk /mbr i sysrepläge men fdisk-kommandot finns tydligen inte länge eller så kommer jag ihåg fel. Hur ska jag göra?

 

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu förstår jag inte frågan ordentligt. Menar du att du försökt återställa bootsektorn på ett windows-system med Linux?

Har du kört windows installations-skiva i samband med fdisk? Du kan använda bootrec.exe som du hittar på resourcekit eller recovery på skivan.

Du kan använda C++ så här :

typedef struct {  DWORD Signature;} CREATE_DISK_MBR, *PCREATE_DISK_MBR;

Du har även ett gäng reparationsverktyg på http://www.drivrutiner.net/drivrutiner/diagnostic.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett dualboot-system med Linux och Windows 7. Nu ville jag plocka bort Linuxet vilket man ska kunna göra med att lägga tillbaka den gamla bootsektorn med lilo -u men det fungerade alltså inte! Nu kan jag inte boota vare sig Linux eller Windows. Jag hade samma problem för ett antal år sedan men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde. Jag kommer dock ihåg att det var väldigt enkelt att fixa problemet!

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O.k, vad är det för ett linux-system du använder? Använder inte de flesta linux-system GRUB bootloader idag?

Jag har för mig att LILO inte läser alla filsystem och har du då 64 bitars windows 7 är det risk för det blir svårt. Har du provat att köra GRUB?

Du hittar mer om GRUB bootloader på http://www.gnu.org/software/grub/

Redigerad av bredbandsbloggen.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...