Gå till innehåll

Utforskaren uppdateras inte


RalleRådjur

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Vet inte om rubriken var så bra, men...

 

Jag har ett litet problem med min bärbara HP.

Om jag t.ex. skapar en ny mapp, blir det ingen ny mapp i fönstret.

Provar igen, men ändå ingen.

Om jag däremot uppdaterar fönstret, eller stänger och öppnar utforskaren igen, så finns den nya mappen där, eller fler om jag klickat på ny mapp flera gånger.

 

Samma sak om jag raderar en fil eller mapp, den kan finnas kvar ändå.

Försöker jag däremot öppna den får jag bara meddelandet att den inte finns, trots att den visas.

Och uppdaterar jag fönstret så är den mycket riktigt borta.

 

Varför detta? Har aldrig varit med om detta tidigare, och är rätt irriterande!

Det händer dock inte alltid, ibland fungerar det.

Jag har försökt hitta nåt mönster på när det händer och inte, men inte kommit på nåt speciellt.

Redigerad av RalleRådjur
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du kör med w7, när startade detta ? Någonting skumt med systemfilerna skulle jag tro, en möjlig lösning är kanske att du kör med "sfc /scannow" via kommandotolken. (cmd). Har datorn gått länge med samma installation ?, (brukar rensa burken ett par ggr om året).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte datorn begagnad med helt nyinstallation w7, och har varit så sen dess.

Man kanske skulle göra en nyinstallation ändå, lite osäker på var man får installationsmedia från, och om det funkar att göra en egen ren installation med nyckeln som sitter under datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du har en nyckel och samma version av windows ska det fungera, det kan desstom vara bra att installera om, om det är tveksamheter. Se till att det finns drivrutiner innan du ominstallerar. Chipset först och sedan annat. Hoppas att det går bra.

 

Edit : installationsmedia kan du få "genom lämpliga kanaler",, vet inte om jag har rökhosta eller något.
Bara se till att det inte är crackat och att den ska vara orörd.

Det här har jag aldrig testat, det finns en länk till cnet som tycks ha Vista Ultimate, det borde gå att använda den om den kommer i ISO format. Sedan får man bolla lite och samtliga Vista versioner torde finnas där.

 

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...