Gå till innehåll

Hur hanteras googlesökningar i webbhistoriken?


andreas72

Recommended Posts

Hej!

 

När jag gjort sökningar i Google så sparas vissa av dem i historiken men långt ifrån alla. Jag kan alltså se en del av de sökfraser jag använt men långt ifrån alla.

 

Dessutom kan en sökning som jag gjort idag hamna under "Förra veckan". Någon som har någon koll på logiken bakom hur detta egentligen hanteras. Ibland kan det vara bra att kunna gå tillbaka och se vad man har använt för sökfraser för att hitta något som man råkade missa att lägga som bokmärke, medan ibland kanske man vill vara lite mer anonym med sina sökningar på den aktuella datorn. Men nu känns det som att det är lite godtyckligt vad som hamnar i historiken och inte.

 

Hur ser det ut för er andra i historiken? Sparas alla sökfraser, bara vissa eller inga alls? Observera att jag nu pratar om Internet Explorers historik och inte den historik som Google sparar när man loggar in på sitt konto. Jag har inte varit inloggad när jag gjort mina sökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote

 

Så här fungerar historiken när du inte är inloggad

Även när du är utloggad kan sök- och annonsresultat anpassas med hjälp av sökaktiviteter på din dator. Om du vill stänga av den här typen av anpassning gör du så här:

1.Besök google.se/history/optout när du inte är inloggad på ett Google-konto.

2.Klicka på Inaktivera anpassade resultat baserade på sökaktivitet. När du gör detta inaktiveras inställningen för alla som använder samma webbläsare och dator som du.

 

Vill du vara "privat" på datorn så ska du ju starta Explorer i InPrivate-läge då ska ingen historik sparas. CTRL+SHIFT+P

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går ju bra att surfa privat genom InPrivate-läget. Det verkar däremot vara svårare att åstadkomma det motsatta, dvs. att alla sökfraser man använt i Google sparas i IE:s historik. Nu sparas som nämnts bara vissa sökfraser men långt ifrån alla enligt något för mig ologiskt mönster. Det du beskriver med att sök- och annonsresultat kan anpassas även när man är utloggad från kontot är ju något helt annat. Jag undrar bara över beteendet hos IE:s historik, vilket inte på något sätt borde vara kopplat till hur Google själv hanterar tidigare sökningar genom anpassade annonser, sökresultat och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta blir nog glada om så lite som möjligt är med i historiken :) har inget svar till dig men kan det möjligtvis vara så att det har med "Google Instant" att göra? att t.ex endast sökningar där du tryckt på "SÖK" eller enter för att göra sparas men inte sökningar som görs med instant (att sökresultaten visas vart efter du skriver) gör det nån skillnad om instant är på eller av ?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar! Det verkar ha att göra med ifall man gör sökningar i adressfältet i IE. Alla sökningar som görs i adressfältet sparas i historiken medan de sökningar som görs direkt på Googles sida inte sparas. Kul att det gick att hitta något samband i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...