Gå till innehåll

Windows 10 flytta datavolym


bmalm

Recommended Posts

Jag har utökat mina diskar med två 1 Tb som jag satt upp som spegling (RAID 1). Förut hade jag alla data på en 330 Gb HDD (E:\) som jag vill ersätta med den nya RAID 1 (F:\) disken. Jag hade tidigare satt att allt nytt innehåll skulle sparas på E:\. Hur flyttar jag på enklaste sätt min gamla E:\ till den nya F:\ så att systemet förstår detta?

Min C:\ är en SSD på 120 Gb som innehåller systemet (Windows 10 Home x64)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtat från en sida som inte finns längre:

Citat

 

Hoppas att jag inte är i fel forum igen och snurrar. Jag kör ClassicShell i Win 8 och är rätt nöjd med detta. Men jag skulle vilja ändra sökväg för dokument, foton och musik så att de hamnar på annan partition än C:

Hans42


1. Gå till C:\Users\<ditt_användarnamn>
2. Högerklicka på Mina Dokument och välj Egenskaper/Plats...
3. Tryck Flytta och bläddra fram den plats du vill flytta till
4. Tryck Välj mapp och sedan Verkställ
4. Upprepa med alla användarmappar som du vill ha på annan plats

e-son

 

Denna anvisning brukar jag använda. Gick in och kollade min egen dator. Så istället för att gå till C:User... får du gå till E: (där du har Dokument-mapp och så vidare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

I win 10 går man in på Inställningar/System/Lagring och klickar på "Fler lagringsinställningar" och därunder "Ändra var nytt innehåll ska sparas", så kan man ange var man vill ha det. Men hur gör man med det som redan har sparats? Måste inte systemet få veta var det finns, eller spelar det ingen roll?? Om jag manuellt kopierar över det från E:\ till F:\, tappar systemet inte bort något då?? Appar o. Dokument t.ex.

Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in i utforskaren ock egenskaper för "dokument" "bilder" etc. Där gjorde jag som e-son föreslog och fick så småningom frågan om jag ville flytta resp. data till nya stället och sedan utförde systemet flytten åt mig! :)

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...