Gå till innehåll

Oljeavskiljare?


Mikael63

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Så har jag då till slut lagt en beställning på en kompressor då min nuvarande är för klen.
Det blev en"icke-oljefri" modell då dessa dels är lite billigare än motsvarande oljefria med samma "effekt", dels var de tänkta oljefria alternativen slut i båda de butiker jag avsåg att handla från.
Nu tänkte jag då införskaffa en oljeavskiljare.
Söker man 'oljeavskiljare' på "Svenska siter" får man träffar på 'vattenavskiljare' med några få undantag gällande utrustning för industrin.

Söker man med samma fras hos Amazon får man många träffar på 'vatten- och oljeavskiljare'.
Läser man vidare för en del står där att det är frågan om en vattenavsklijare/dimsmörjare. Alltså helt tvärtom!
Andra produkter kan ha samma bild och man kan även utläsa en beteckning på själva apparaten som verkar vara vanligt förekommande. Dock utan info om det är en dimsmörjare.
Skiljer rätt mycket i pris med, jag har ex. hittat denna för 82 kronor men även alternativ uppemot 500 kr.
Många säljs i kombination med en tryckregulator och även om jag dels har en sådan (bara regulator) och dels att det sitter en sån på den kompressor jag beställt så kan jag tänka mig den varianten bara det är en apparat som avskiljer olja.

Finnes någon insatt i detta? Vad behöver jag?

*****

Äh, jag har lagt denna i kundvagnen. Den hade åtminstone en produktbild som antydde att den skiljde bort olja.
Jag vet inte ens om en sån behövs än..
 

Redigerad av Mikael63
hittat?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-06-18 at 20:56, Mikael63 sade:

Det blev en"icke-oljefri"

.. i dubbel bemärkelse..

Butiken jag beställde från hade tyvärr valt att ha Postnord som leverantör..
De dubbla pilarna på kartongen är en symbol som inte förstås alla gånger. Märkte jag. Jag fick paketet inburet till tomten, nerställt upp och ner. När jag påtalade det för killen fick jag en undrande blick ungefär som "hur kan du avgöra det?"
Påtalade att det nu troligen är oljeläckage. Vilket det var...

Jag tipsade butiken att byta fraktfirma.

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...