Mikael63 Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 Har ett makro som idag ser ut så här: Sub Mark2PDF() Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _ "C:\temp\mark2pdf.pdf" _ , Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _ :=False, OpenAfterPublish:=False End Sub Jag skapar alltså en PDF av markerat område och sparar filen med ett specifikt namn på en specifik plats. Jag vill att filen ska sparas på samma plats som Excelboken makrot körs från. (Makrot ligger dock i 'Egna makron') Filnamnet kan få vara fast men det kan vara bra om filnamnet kan ärva bokens namn. Hur ska det se ut då? Quote
MH_ Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 ActiveWorkbook, thisWorkbook och Me betyder lite olika saker MsgBox "boken du jobbar med finns i mappen: " & ActiveWorkbook.Path MsgBox "makrot ligger i mappen: " & ThisWorkbook.Path Vill du ha sökvägen till excelfilen som du kopierar området ifrån? Om den är sparad borde det här funka: Sub test() Dim sSökväg As String sSökväg = ActiveWorkbook.Path 'lägga på filnamnet sSökväg = sSökväg & "\" &ActiveWorkbook.Name End Sub Om du startar makrot från ett formulär tror jag att du kan använda ME.xxxx också. Men "ME." är ganska flummigt. Jag är nästan säker på att Monshi låste en tråd om det där på Eforum 1 Quote
Mikael63 Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 Tack! Fungerar bra. Om min bok heter 60045.xlsx kommer PDF,en att heta 60045.xlsx.pdf vilket egentligen är okej, ja faktiskt bättre på sitt sätt, men om man vill utesluta så att det bara blir 60045.pdf - hur ska koden se ut då? Quote
MH_ Posted January 23, 2023 Posted January 23, 2023 Det enklaste är väl bara att ta bort 5 tecken på slutet. Om du är osäker (om det t.ex finns filer i gamla . xls format) så kan du istället hitta den sista punkten (med InStrRev)och ta bort allt till höger om den. Sub qwwerty() Dim sSökväg As String Dim sFilnamn As String sSökväg = ActiveWorkbook.Path sSökväg = sSökväg & "\" sFilnamn = ActiveWorkbook.NamesFilnamn = Left(sFilnamn, InStrRev(sFilnamn, ".") - 1) sSökväg = sSökväg & sFilnamn & ".pdf" End Sub Där jag antar att den sista .PDF kan tas bort 1 Quote
Mikael63 Posted January 23, 2023 Author Posted January 23, 2023 23 minuter sedan, MH_ sade: Där jag antar att den sista .PDF kan tas bort Nejdå, det gick bra med detta. Stort tack! Quote
Mikael63 Posted February 11, 2023 Author Posted February 11, 2023 Oj oj vilken nytta jag har haft av detta! Åter igen tack! (varför kommer man på sånt här bra så sent?) Skulle man våga sig på en liten modifiering? Jag (tror att jag) vill kunna få en varning om filen redan finns. Quote
MH_ Posted February 13, 2023 Posted February 13, 2023 Du kan använda DIR (funkar som gamla doskommandot). Om du tar med filnamnet i din "Dir" så kan du se om du får ett svar eller inte If Not Dir(sSökväg & sFilnamn) = "" Then MsgBox "Filen finns redan " End If Eller, med en val-box där du kan välj att avbryta InputBox function (Visual Basic for Applications) | Microsoft LearnVBA - Dialog Box - Automate Excel T.ex så här (avbryter om du säger nej. Annars fortsätter makrot) Dim svar As Integer If Not Dir(sSökväg & sFilnamn) = "" Then svar = MsgBox("Filen finns redan. Vill du skriva över?", vbYesNo) If svar = vbNo Then Exit Sub End If End If Eller så här om du vill ge chansen att byta filnamn istället If Not Dir(sSökväg & sFilnamn) = "" Then svar = MsgBox("Filen finns redan. Vill du ändra namn?", vbYesNo) If svar = vbYes Then sFilnamn = InputBox("Ange nytt namn", , sFilnamn) End If End If Ja. Du måste naturligtvis fixa det som skall göras före/efter. Men du fattar principen. 1 Quote
Mikael63 Posted February 13, 2023 Author Posted February 13, 2023 Tack! Min kod ser nu ut så här: Sub Mark2PDF() ' ' Mark2PDF Makro ' Skapar PDF av markerat område ' ' Dim sSökväg As String Dim sFilnamn As String sSökväg = ActiveWorkbook.Path sSökväg = sSökväg & "\" sFilnamn = ActiveWorkbook.Name sFilnamn = Left(sFilnamn, InStrRev(sFilnamn, ".") - 1) sSökväg = sSökväg & sFilnamn & ".pdf" Dim svar As Integer If Not Dir(sSökväg) = "" Then svar = MsgBox("Filen finns redan. Vill du skriva över?", vbYesNo) If svar = vbNo Then Exit Sub End If End If Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _ sSökväg _ , Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _ :=False, OpenAfterPublish:=False End Sub Jag plockade bort & sFilnamn eftersom jag la in snutten där sSökväg blivit både sökväg och filnamn. (När jag testade med snutten att byta namn vet jag inte var filen hamnade) Quote
Solution MH_ Posted February 13, 2023 Solution Posted February 13, 2023 Du kan ju hålla isär filnamn och sökväg tills du är färdig med kontrollen. Typ: ...början på makrot... sFilnamn = ActiveWorkbook.Name sFilnamn = Left(sFilnamn, InStrRev(sFilnamn, ".")) sFilnamn = sFilnamn & "pdf" If Not Dir(sSökväg & sFilnamn) = "" Then svar = MsgBox("Filen finns redan. Vill du ändra namn?", vbYesNo) If svar = vbYes Then sFilnamn = InputBox("Ange nytt namn", , sFilnamn) End If End If ' Sen slår du ihop den oförändrade sökvägen med det (eventuellt) ändrade filnamnet så att du bara får en sträng i ditt fortsatta makro: sSökväg = sSökväg & sFilnamn ....Resten av ditt makro.... 1 Quote
Mikael63 Posted February 13, 2023 Author Posted February 13, 2023 (edited) Tack igen! Då blev det: Sub Mark2PDF() ' ' Mark2PDF Makro ' Skapar PDF av markerat område ' ' Dim sSökväg As String Dim sFilnamn As String sSökväg = ActiveWorkbook.Path sSökväg = sSökväg & "\" sFilnamn = ActiveWorkbook.Name sFilnamn = Left(sFilnamn, InStrRev(sFilnamn, ".")) sFilnamn = sFilnamn & "pdf" If Not Dir(sSökväg & sFilnamn) = "" Then svar = MsgBox("Filen finns redan. Vill du ändra namn?", vbYesNo) If svar = vbYes Then sFilnamn = InputBox("Ange nytt namn", , sFilnamn) End If End If sSökväg = sSökväg & sFilnamn Selection.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _ sSökväg _ , Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _ :=False, OpenAfterPublish:=False End Sub Edited February 13, 2023 by Mikael63 Quote
Recommended Posts