Gå till innehåll

Ränta på ränta


Leif norinder

Recommended Posts

1 timme sedan, Leif norinder sade:

Hej!

Kan nån formeln för följande exempel:

Om jag sparar 1000 kr varje år i 5 år till en ränta av 5%, hur mycket har jag då sparat efter 5 år, med ränta på ränta?

Tacksam för tips!

/Lebn

 

Formeln du är ute efter är denna:

Insatt kapital x (1 + räntan utryckt i decimalform) upphöjt i antalet år

Är räntan 5% skall den anges som 0,05 i formeln ovan. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men det är fel formel. Den formeln ger beloppet efter 5 år, men inte med en insättning på 1000 kr pr år, som var förutsättningen.

Om jag sätter in 1000 kr i 5 år är det 5000 kr utan ränta. 

Jag har letat på nätet men hittar ingen formel som räknar ut detta problem.

Hoppas någon vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Leif norinder sade:

Tack för svar, men det är fel formel. Den formeln ger beloppet efter 5 år, men inte med en insättning på 1000 kr pr år, som var förutsättningen.

Om jag sätter in 1000 kr i 5 år är det 5000 kr utan ränta. 

Jag har letat på nätet men hittar ingen formel som räknar ut detta problem.

Hoppas någon vet.

Kan den här sidan hjälpa dig?

https://rikatillsammans.se/ranta-pa-ranta-formler-excels-slutvarde-och-min-kalkylator/

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Leif norinder sade:

Har kollat. Det stämmer! Formeln heter Slutvärde.

Tack för hjälpen!

/Lebn

 

Ingen orsak!

Om du läser på sidan ser du också att det inte finns någon formel som tar hänsyn till skatten på ränteinkomster. Räknar du på ett årligt sparande på 1000 kronor i fem år och med en ränta på 5% blir slutsumman fel om du inte tar hänsyn till skatteeffekten på räntan.

5% ränta på 1000 kronor blir 50 kronor. Men det är före skatt. Om du räknar in 50 kronor till de sparade 1000 kronorna, samt lägger till 1000 kronor efter ett år är behållningen enligt formeln 2050 kronor. Men det är inte den egentliga summan då skatt på de 50 kronorna inte har dragits. Att räkna 5% ränta på summan 2050 till nästa årsslut blir således fel. 

Det står också på sidan att skatten på ränteinkomster inte är med i formeln då det är i princip omöjligt att få med. Men ponerar du att räntan är densamma över tidsperioden för sparandet går det faktiskt att fixa!

Tar vi åter ditt exempel på 1000 kronor i sparande, med en årlig ränta på 5% och över tidsperioden 5 år kan du få en slutsumma som stämmer, med hänsyn tagen till skatten.

Skatten på ränteinkomster är 30%. Om du reducerar den tänkta räntesatsen med 30% från början får du en slutsumma som stämmer, efter skatteavdrag på ränteinkomster.

5% ränta och ett skatteavdrag på 30% ger en effektiv ränta på 3,5% efter skatt.

Använder du 3,5% ränta istället för 5%, om 5% är den ränta du vill använda dig av, kommer slutsumman att stämma, skattemässigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...