Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Använder en mjukvara (se detta inlägg https://www.alltomwindows.se/topic/33567-batch-find-and-replace-excel/#comment-244769) för att söka och ersätta flera texter samtidigt i olika Excelfiler.

Till synes slumpartat *) dyker denna ruta upp

image.png.3a069425864ba9979d4a495294942d9c.png

Proceduren avstannar då och om jag klickar på Avbryt kommer denna ruta

image.png.5f5fe1eb2840832de030cdf6b28ae0d6.png

Där klickar jag på OK.

Den första dialogen måste komma från Excel eftersom det står på svenska, min mjukvara är inte översatt än (men funderar på att bidra med det).
Den andra dialogen kommer då troligen från mjukvaran.

Varför blir det som det blir och hur kan jag undvika det?

*) Hände med en(1) av många filer precis när jag började använda mjukvaran. Sedan har jag gjort närmare 50 "körningar" (det tar tid att hitta rätt..) och då utan sådana fel. Nu när jag åter kör uppstår detta med i princip alla filer som inkluderas i körningen.

Jag ska se om jag kan hotta något hos mjukvarans användarforum.

***

Tillägg, nej inget på forumet dör men jag skapade ett supportärende.

Hittar detta: https://support.microsoft.com/sv-se/office/varför-visas-dialogrutan-namnkonflikt-i-excel-f9251985-dbde-4030-86d8-e90775e79952

Funderar på om jag inte kan söka efter BFA001-QBA001 och ersätta med BFA001 ?

Att man hamnar i vinkelvolten då?

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nä det handlar inte om vinkelvolt.

Gjorde en annan "körning" och där TotalCommander får 18 filer med träffar får den här mjukvaran 15 filer med träffar.

Jag har då ringat in vilka filer som felar (de som har något knas + innehåller min sökfras, det kan ju vara andra filer som bråkar också) och har testat körning på just dessa och det stämmer att de tre som saknas ger denna dialog.

Återstår alltså att hitta orsaken :blink:

Tillägg:

Har hittat detta
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/all/name-conflict-old-name-printarea/4145041c-950c-4923-a4f9-68c459a1ce0e
Om jag tar bort utskriftsområdet får jag inget fel men då, för vissa filer, får jag Print_Titles i feldialogen. Hittar inte var jag tar bort det.

Kan visserligen skapa ett nytt dokument och klistra in värden osv. men...

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ber om ursäkt för att jag tjatar på i denna tråd men "problemet" har nu övergått i att jag vill veta varför snarare än att få bort problemet..

Om jag öppnar felfilen med LibreOffice (Linux) kan jag där under Blad - Namngivna områden och uttryck - Hantera se att det finns definierade områden och att det där är lätt att ta bort dessa. Var hittar jag motsvarande i Excel?

Jo, jag kan leta själv, på Måndag, men jag är ju bekväm av mig 🙃

 

Hittat:

image.png.47e8ade054eb0c1b6d7f6db2235b015f.png

**

Man kan med FileLocator Pro söka efter ex. Print_Titles för att få fram alla de filer som innehåller detta.

Redigerad av Mikael63
Hittat lösning + Går att söka med FileLocatorPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej detta fortsätter att gäcka mig men nu har jag klurat ut varför det blir som det blir vilket även förklarar varför det verkade så slumpartat.

En arbetsbok som inte innehåller några definierade namn ger inget felmeddelande när filen ska öppnas för att innehållet ska läsas.
Om den boken innehåller en sökfras som ska ersättas, sker den ersättningen och filen sparas.
Den sparade filen får inget definierat namn.

Om jag justerar utskriftsformatet, "drar i de blå linjerna", skapas namnet Utskriftsområde.
En sådan bok ger inget felmeddelande när filen ska öppnas för att innehållet ska läsas.

Om den boken, den som innehåller namnet Utskriftsområde, innehåller en sökfras som ska ersättas, sker den ersättningen och filen sparas.
Den sparade filen får då ett till definierat namn - Print_Area - och den kommer då att innehålla namnet Utskriftsområde och namnet Print_Area vilket väl är samma sak, men på olika språk, och det är då det blir felmeddelande.

Och precis NU i skrivande stund svarar supporten hos Abacare!

Ingen lösning där.

Skulle behöva ett makro som tuggar igenom alla .xls* i en katalog med underkataloger och rensar bort ett av namnen. Eller om man kan byta språk temporärt i Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...