Gå till innehåll

Skrivskydd för mappar - Vad betyder innebär alternativen?


Tomas E
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Den översta bilden, den med en bock i rutan, anger att du kan ändra mappen från att vara skrivskyddad till att inte vara skrivskyddad.

Den nedre bilden, den med fylld fyrkant, skall markera att mappen är skrivskyddad och du kan inte ta bort skrivskyddet på gängse sätt. För att ta bort skrivskyddet måste du gå via andra vägar än när det är markerat med en bock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, X-Men sade:

Den översta bilden, den med en bock i rutan, anger att du kan ändra mappen från att vara skrivskyddad till att inte vara skrivskyddad.

Den nedre bilden, den med fylld fyrkant, skall markera att mappen är skrivskyddad och du kan inte ta bort skrivskyddet på gängse sätt. För att ta bort skrivskyddet måste du gå via andra vägar än när det är markerat med en bock.

Haha! Jag glömde klicka på verkställ. 

Det gick att ändra från fyrkant till ej skrivskydd utan några extra åtgärder, vilka det då ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Tomas E sade:

Men nu vet jag då inte. Alla mappar verkar ha den där fyrkanten. Jag har aldrig haft problem med att kunna ändra i filer annat än för väldigt länge sen då jag troligen fick låsa upp en del av dem. Men inte sen.

Själva boxen i mappen anger inte att mappen är skrivskyddad. Den anger att filer i mappen är skrivskyddade. Det behöver inte gälla alla filer utan vissa filer. Om mappen innehåller fler mappar kan fyrkanten betyda att det finns filer i mellanliggande mappar som är skrivskyddade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 timmar sedan, X-Men sade:

Själva boxen i mappen anger inte att mappen är skrivskyddad. Den anger att filer i mappen är skrivskyddade. Det behöver inte gälla alla filer utan vissa filer. Om mappen innehåller fler mappar kan fyrkanten betyda att det finns filer i mellanliggande mappar som är skrivskyddade. 

Kan betyda eller betyder? Vad kan fyrkanten annars betyda om den inte betyder "att det finns filer i mellanliggande mappar som är skrivskyddade"?

Redigerad av Tomas E
Ändrade till frågetecken i andra meningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
2 timmar sedan, Tomas E sade:

Kan betyda eller betyder? Vad kan fyrkanten annars betyda om den inte betyder "att det finns filer i mellanliggande mappar som är skrivskyddade"?

Jag har testat på min huvuddator, som kör Windows 11. Här är det lite annorlunda.
Som standard är alla mina mappar markerade med ett vitt streck (ser ut som minustecken) i rutan som i sin tur är en fylld blå fyrkant.
Jag kan avmarkera denna och klicka på Verkställ. Så snart jag öppnar egenskaperna för mappen är fyllningen tillbaka.
Jag kan avmarkera (tom ruta) och sedan markera med en vit bock, som ligger i en blå fyllning i rutan. Verkställ och när jag åter öppnar egenskaper är det vita strecket tillbaka i en ruta som är blåfylld.

Testar jag samma sak i Windows 7 kan jag välja en bock utan färgfyllning, en blå färgfyllning samt en tom ruta.
Det spelar ingen roll om jag väljer en bock eller tom ruta så är den en blå fyllning när jag åter kikar på egenskaper.
Det spelar inte heller något roll om jag har mappar eller filer i huvudmappen. Det spelar inte heller någon roll om underliggande mappar/filer är skrivskyddade eller inte. Den blå fyllningen återkommer.

Det går inte ens att ta bort fyllningen permanent med hjälp av kommando attrib.

Vad jag kan få fram spelar det ingen roll om det är en bock, en tom ruta eller en fyllning i rutan. Så snart mappen öppnas och egenskaperna granskas är rutan för Skrivskydd fylld.

Efter en sökning på nätet får jag fram att det är en bugg i Windows som orsakar egenskapen. En bugg som följt med sedan Windows XPs tid.

Jag tycker därmed att du kan ignorera skillnaden. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...