Gå till innehåll

Formel eller metod för att beräkna fysisk textlängd Excel?


Gå till lösning Löst av MH_,

Recommended Posts

Detta får kanske räknas som överkurs och kan vara svårt att greppa men det vore bra om det finns en lösning. Det handlar om skyltar.

I sin enklaste form:
I en cell skrivs en textsträng in, ex. Alltomwindows.se.
Typsnittet är där Verdana och storleken 10 men där kan även förekomma annat typsnitt och annan storlek varför den informationen inte kan användas, OM det hade varit till hjälp.

I en annan cell skrivs texthöjd in som en siffra ex. 5

På webbsidan där man "skapar" skyltarna får man antingen besked om att den textsträngen med den textstorleken inte ryms på angiven skyltstorlek, eller så inget besked alls dvs. det går bra. Där, på webbsidan, används alltid  typsnittet Arial, OM man kan ha nytta av den informationen, vilket torde vara ett krav?


Den här kontrollen vore bra om den kunde göras direkt i kalkylbladet. Texten och höjd ovan ger resultatet

image.png.e867981debebe4dca5c7dc755d662ba5.png

Troligen behöver det adderas ett slags minimivärde.

Det räcker inte att enbart räkna tecken, antal tecken ovan är lika många som nedan

image.png.e94d76d440b9170b5c2064cffd3a805a.png

image.png.2c9e5b5bc1488eb6b5d24f15be5fcc4e.png

 

Finns det en rimlig chans att detta går att lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Spontant, nej, inte med excelfunktioner - Om du inte använder ett skrivmaskinstypsnitt med fast teckenbredd.

VBA/javaskript(automat) - kanske. Om du skickar texten till en textruta med inställningen "anpassa storlek efter text" så borde du kunna avläsa storlek. Eller någon annan metod där du helt enkelt skapar din formaterade text och mäter bredden.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då är den möjligheten kollad!

Ja annan metod är ju att klistra in texten i verktyget men då behöver man göra just det.

---

Ej genomtänkt tanke i detta nu: Går det att plocka ut kolumnbredden till en cell?

Tänker om jag ska ha ett gäng skyltar som ska vara lika bred och med samma texthöjd där jag har texterna/raderna

kaka
PEPPARKAKA
Munk
SOCKERKAKAMEDSYLTOCHGRÄDDE
osv.

så kan jag ju automatjustera den kolumnen så att den anpassar sig efter största bredden. Baserat på ett visst typsnitt/storlek i cellerna då men då får jag hålla koll på dem, alternativt att jag klistrar in hela bibban (värden) i lediga celler, annan bok, annat blad där jag har Arial och med tänkt texthöjd och så får jag, vid ett test nu detta

image.png.ddf3efd5f9a48ab9d7f9f1b8157a88cd.png

image.png.ee3cfc20bbc859c92eb82197a47262ee.png

Skulle man kunna ta 133/18 får man typ 7,4 och om man då i boken har en formel som kolumnbredd x 7,4 får man 133,2 och då kan jag direkt se att skyltarna måste vara 134 mm bred för att allas texter ska få plats. Om det nu skulle vara så linjärt men typ....

 

Hm. blev fikasugen :rolleyes:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...