Gå till innehåll

Finns det en tangentbordsgenväg för att öppna mappen filmer?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Programmet öppet?

Det spelar ingen roll om filen är öppen i en texteditor eller ej. Är koden godkänd läses den in av Autohotkey när den körs. Filen behöver inte ens finnas kvar sedan den lästs in men behöver finnas för kunna redigeras samt läsas in på nytt ex. Vid omstart.

Det måste vara en fil med filtillägget .ahk, inte en .ahk.txt

Har du en grön ikon i systembrickan?

Testa med annan tangent än å som trigger om du inte har rätt teckenkod i din texteditor.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Menar du med det att du har den gröna ikonen med ett H som enda antydan till att något körs? Eller menar du något annat som är "Öppet"?

Jag menar att jag öppnar programmet och ikonen för programmet ligger längst till höger i aktivitetsfältet, där alla program som är öppna hamnar.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bra!

("öppet" är för mig är ett programfönster man ser en miniatyr av vid Alt+Tab)

Kommer du ihåg detta?

On 2023-11-18 at 18:07, Mikael63 sade:

När man har redigerat och sparat behöver man göra en "reload" så att innehållet i filen läses in på nytt. Det gör man också via högerklick. (Ja man kan även ha "reload" som en tangentbordsgenväg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ska man befinna sig när man gör en reload? Ska man ha det här fönstret öppet eller ska man gå till Compile eller nån annanstans? Det finns ju inga menyer att välja reload från.

Skrmbild2023-11-24233540.thumb.png.e47cf0703855db06edb7d14b18d0cc57.png

 

Det finns ingenting i de här menyerna heller att använda sig av. Eller?

Skrmbild2023-11-24233715.thumb.png.4d87d39c6e04fa7132998d859d7de8bd.pngSkrmbild2023-11-24233721.thumb.png.3e9e1c51ccfaaf564276630f8781ecf0.pngSkrmbild2023-11-24233727.thumb.png.a344a543ef040ec9dd8192ce6acd3444.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, någon AutoHotkey Dash har jag inte sett tidigare. Kanske kom med v2 och inget jag reflekterat över.

Som jag skrev tidigare: Högerklick på den gröna ikonen vid klockan ger möjlighet till reload.

Ett alternativ är att välja exit och sedan starta på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, Tomas E sade:

Om det här är systembrickan på min dator så finns ingen ikon där även om programmet är öppet.

Då har du väl inte startat skriptet?

Jag dubbelklickar bara på .ahk så startar det och visar det genom ett grönt H i systembrickan.
Om det inte startar är något i koden fel.

Har man en giltig kod och koden körs kan man högerklicka och välja Edit script, sedan man editerat och sparat kör man reload. Är det då något fel i koden får man en liten dialogruta som upplyser om att det är fel och en hint om VAD som kan vara fel.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i startmenyn när jag börjar söka:

image.png.fa61b839717453abe4431a478c7557c6.png

Det är dock inget jag någonsin startar därifrån men om jag gör det ser jag nu att jag också får en sådan Dash. Inget jag sett tidigare och inget jag behövt tidigare.

Jag har alla mina skript (som inte "tillhör" CAD, i en dedikerad mapp så att jag vet var jag ska leta:

image.png.cd8b1b29b2eb8f20bbd2528266c11440.png

Om jag kollar innehållet i open.ahk ser den ut så här:

image.png.654683e99b1008cc2b7b9fc8322b39f5.png

Om jag dubbelklickar får jag en ikon i systembrickan

image.png.f9e219a8118ea1b8f34fb9c9aedb5c2f.png

Om jag högerklickar har jag dessa val:

image.png.723b99c74a04aa077541a43bc350c2cd.png

Om jag editerar skriptet och fipplar bort en parentes och kör reload får jag en varning och att skriptet INTE har laddats om:

image.png.3ea2d5017f0220ea73694ee8f79cf1e6.png

 

Om jag då trycker Ctrl+å får jag

image.png.976ea1f35129c038415b14bd712abd4b.png

Detta alltså om jag trycker den kombinationen när jag inte har något fönster alls aktiv eller om jag har flera fönster öppna.
Någon editor som visar innehållet i skriptet eller någon Dash behöver inte vara öppna för att det ska fungera.

Däremot kan man styra så att ex. Ctrl+å endast fungerar om ett visst program är öppet.

Här ett sådant exempel:

; Kopiera symbol, funkar bara i Bricscad
;Ctrl+Alt+1
#HotIf WinActive("ahk_class BricscadMainWindow", )
^!1::Send("(if (elpr_copyss (ssget `"I`")) (elpr_snddb (ssget `"P`") `"BLK_COPY`")){ENTER}")

Här ett exempel där man kan skriva ut aktuellt datum och tid

;Ctrl+Shift+T
^+T::Send(A_yyyy "-" A_MM "-" A_dd " " A_Hour ":" A_Min)

osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...