Gå till innehåll

Finns det en tangentbordsgenväg för att öppna mappen filmer?


Tomas E
Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Det tror jag inte eftersom det finns en lista på tangentbordsgenvägar för Utforskaren på sidan https://www.thewindowsclub.com/file-explorer-keyboard-shortcuts-windows-10?expand_article=1 och den tar inte upp något sånt. Det skulle nog bli ohanterligt eftersom man väl vill att bokstäverna ska variera beroende på vilket språk som allt visas i eftersom man annars inte skulle kunna komma ihåg dem.

Däremot kan man nå Arkiv-menyn med Alt, F och där stega sig fram till ens Vanliga platser inklusive sådana som man har nålat till Snabbåtkomst med hjälp av Tab och neråtpil.

Redigerad av Cecilia
Lagt till ett stycke.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går enkelt att skapa om man använder autohotkey

En texfil innehållandes denna enda rad är allt som behövs sen.

^j::Run ("c:\Users\tomase\Videos")

Kortkommandot är då Ctrl+J

Enkelt att fylla på med andra kataloger i samma fil.

https://www.autohotkey.com

OBS v2

Tillägg: Det kan behövas ett par rader till, se senare inlägg.

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Det tror jag inte eftersom det finns en lista på tangentbordsgenvägar för Utforskaren på sidan https://www.thewindowsclub.com/file-explorer-keyboard-shortcuts-windows-10?expand_article=1 och den tar inte upp något sånt. Det skulle nog bli ohanterligt eftersom man väl vill att bokstäverna ska variera beroende på vilket språk som allt visas i eftersom man annars inte skulle kunna komma ihåg dem.

Däremot kan man nå Arkiv-menyn med Alt, F och där stega sig fram till ens Vanliga platser inklusive sådana som man har nålat till Snabbåtkomst med hjälp av Tab och neråtpil.

Nej jag hittade inget där heller förut. Men annars är det väl samma tangentbordsgenvägar som används i alla språk med Windows-tangenten så jag förstår inte hur det ska kunna bli förvirrande att komma ihåg?

Vilken arkivmeny menar du? Om jag är på skrivbordet och trycker alt-f så händer det ingenting. Likaså om jag öppnar utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för många skulle det nog vara svårt att komma ihåg vilken bokstav som står för dokument, bilder, filmer, favoriter mm om inte bokstaven hade något samband med vad mappen heter.

När jag har öppnat Utforskaren och har tryckt på Alt-tangenten så ser det ut så här i övre vänstra hörnet:

Skrmklipp.png.2efd16cd2412ee68430f1196b8bec77d.png


Trycker jag då på F-tangenten så öppnas Arkiv-menyn, alltså inte Alt-F samtidigt utan först ner och upp med Alt och sen F.
Uppåt-pilen tar mig sen till den nedersta mappen i Vanligaste platser och med fler tryck på uppåtpilen stegar jag uppåt. När jag står på rätt mapp trycker jag på Enter-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att manuellt öppna Utforskaren, manuellt navigera till en mapp och därefter använda ev. tangentbordsgenväg blir ju inte insparade moment, så som en tangenbordsgenväg som fungerar i alla lägen *) utan att Utforskaren ens är öppnad.

 

*) Det gäller ju att välja en kombination som är ledig, en som inte används av OS,et globalt eller av program man har öppet. Jag brukar bara testa vad som händer om jag ex. skulle vilja använda Ctrl+J, som i exemplet ovan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-15 at 11:13, Tomas E sade:

Å, Ä och Ö borde också fungera.

Javisst!

Är det en tangentbordskombination där man verkligen trycker ner tangenterna är det ju bra om den är så kort som möjligt och gärna där man kommer åt med en hand. Vill man använda Ö kan man se till att genvägen är Alt+Ctrl+Ö då AltGr, liksom Ö, är till höger på tangentbordet.

Jag har ett makrotangentbord varför jag med en knapptryckning kan simulera Win+Shift+Alt+Ctrl+Ö

Jag behöver därför inte tänka på att genvägen ska vara enkel.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win+E  för att öppna utforskaren

Shift+tab för att hamna "till vänster"

f så många gånger det behövs för att komma till filmer (om du har den kvar som genväg i utforskaren - eller vad det kallas)

eller börja skriv början av "film"-snabbt 

 

**********Alt **********

En dålig win11-variant av Cecilias första förslag (utforskaren öppen)

Ctrl+F (eller Ctrl+E) för att hamna i sökrutan. Sedan  Shift+tab för att hoppa till vänster och nedpil för att få fram listan. Men av någon anledning måste du använda nedåtpil för att ta dig fram till Filmer, det händer inget om du trycker "f".

 

 

Du kan även pinna mappen Film i aktivitetsfältet och sedan använda något i stil med [win]+7 där siffran är vilken ikon det är i ordning, från vänster. Tror bara att det funkar upp till 9:e ikonen. Eller [win]+T för att bläddra dig fram manuellt (med piltangenterna)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt ett snabbkommando, men flexibelt

[Win]}+E  för att öppna utforskaren
[Alt]+D för att hamna i adressfältet

Börja skriva film, bild eller liknande och välj den med piltangenten. Tyvärr kan du inte använda tabb för att autokompletera men jag tror att specialmapparna alltid visas föst, så det kräver förmodligen bara ett tryck på nedpil+enter. 

Inte superkort men flexibelt.

**************************************************************

En helt annan variant är att skapa en (skrivbords)genväg till mappen filmer. Då kan du högerklicka på genvägen och välja 

Egenskaper->fliken genväg->kortkommando.

du väljer en bokstav och får en Cltr+Alt+bokstavs genväg

Det är Apsegt, men ett "inbyggt" alternativ om du inte vill köra autohotkey

Jag la in ett snabbkommando för ganska länge sen som går till till mappen "aktuella" (min huvudmapp). Och den har jag använt ganska exakt 0 gånger sen dess...

 

 

Redigerad av MH_
La in en YT-indier (var har hänt med alla tyskar på YT?)
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-15 at 17:11, MH_ sade:

Win+E  för att öppna utforskaren

Shift+tab för att hamna "till vänster"

f så många gånger det behövs för att komma till filmer (om du har den kvar som genväg i utforskaren - eller vad det kallas)

eller börja skriv början av "film"-snabbt 

 

**********Alt **********

En dålig win11-variant av Cecilias första förslag (utforskaren öppen)

Ctrl+F (eller Ctrl+E) för att hamna i sökrutan. Sedan  Shift+tab för att hoppa till vänster och nedpil för att få fram listan. Men av någon anledning måste du använda nedåtpil för att ta dig fram till Filmer, det händer inget om du trycker "f".

 

 

Du kan även pinna mappen Film i aktivitetsfältet och sedan använda något i stil med [win]+7 där siffran är vilken ikon det är i ordning, från vänster. Tror bara att det funkar upp till 9:e ikonen. Eller [win]+T för att bläddra dig fram manuellt (med piltangenterna)

Win+E och Shift+tab, sen kan jag gå med piltangenterna uppåt eller nedåt. Det blir nog enklare eftersom annars hoppar markeringen lite hit och dit innan man är framme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-14 at 23:08, Tomas E sade:

Jag får nog testa @Mikael63 förslag med autohotkey om det ska bli nåt.

Autohotkey är inget "vanligt" program som man kan hitta i startmenyn, starta och få upp ett fönster. *) Det är ett program man installerar och sedan glömmer. Ungefär som när man installerar en drivrutin eller en font.

Det man "kör" är en skriptfil, enkelt redigerbar med en texteditor. En fil man döper som man vill men som ska ha filtillägget .ahk

När man dubbelklickar på en sådan, eller om man som jag har lagt en genväg till den filen i autostart, så körs innehållet i den. Beroende på vad innehållet är så kan den antingen köras och göra jobbet för att sedan avslutas. Om man har som i mitt exempel så väntar skriptet på en tangentbordskombination, när den får den gör den vad som ska göras och väntar åter på ett kommando. Den filen avslutas inte. Jag har nu två sådana filer som körs, den ena har kanske 15-20 olika saker att göra medan den andra har bara sju saker att göra. 

*) Jag hade visst fel där, det finns något som heter Dash men inget jag har behövt öppna eller använda.

Motsvarigheten i Linux, Autokey, har ett programfönster där man så att säga skriver in koden.

Tillägg:

Ganska viktigt: Autohotkey finns som v1 och som v2. Det är olika syntax för de båda versionerna. Har man skript för v1 finns en konverterare som konverterar till v2. Söker man hjälp via en sökmotor (typ open folder autohotkey) och hamnar i forumet får man kolla vilken version som diskuteras. Hamnar man på hjälpsidorna kan man klicka på v1 så att man kommer till v2 och omvänt.

image.png.94980575e50d51ba86f22caf01fa5015.png

Redigerad av Mikael63
Viktigt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, MH_ sade:

Inte riktigt ett snabbkommando, men flexibelt

[Win]}+E  för att öppna utforskaren
[Alt]+D för att hamna i adressfältet

Börja skriva film, bild eller liknande och välj den med piltangenten. Tyvärr kan du inte använda tabb för att autokompletera men jag tror att specialmapparna alltid visas föst, så det kräver förmodligen bara ett tryck på nedpil+enter. 

Inte superkort men flexibelt.

Gillar jag också i väntan på att jag testar autohotkey.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mikael63 sade:

Autohotkey är inget "vanligt" program som man kan hitta i startmenyn, starta och få upp ett fönster. *) Det är ett program man installerar och sedan glömmer. Ungefär som när man installerar en drivrutin eller en font.

Det man "kör" är en skriptfil, enkelt redigerbar med en texteditor. En fil man döper som man vill men som ska ha filtillägget .ahk

När man dubbelklickar på en sådan, eller om man som jag har lagt en genväg till den filen i autostart, så körs innehållet i den. Beroende på vad innehållet är så kan den antingen köras och göra jobbet för att sedan avslutas. Om man har som i mitt exempel så väntar skriptet på en tangentbordskombination, när den får den gör den vad som ska göras och väntar åter på ett kommando. Den filen avslutas inte. Jag har nu två sådana filer som körs, den ena har kanske 15-20 olika saker att göra medan den andra har bara sju saker att göra. 

*) Motsvarigheten i Linux, Autokey, har ett programfönster.

 

Kollade lite på exemplet i ditt första inlägg. Det ser inte ut att vara helt lätt att använda om man ska skriva programkod för att det ska fungera?

Citat
^j::Run ("c:\Users\tomase\Videos")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kod och kod...

klistra in

^j::Run ("c:\Users\tomase\Videos")

i en tom textfil, spara den som ex. open.ahk

Klart.

Är inte ditt användarnamn i datorn tomase byter du ut det mot ditt namn. Vill du inte använda CTRL+J så byt ut ^j mot ex ^ö

Dubbelklicka och testa.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Mikael63 sade:

kod och kod...

klistra in

^j::Run ("c:\Users\tomase\Videos")

i en tom textfil, spara den som ex. open.ahk

Klart.

Är inte ditt användarnamn i datorn tomase byter du ut det mot ditt namn. Vill du inte använda CTRL+J så byt ut ^j mot ex ^ö

Dubbelklicka och testa.

 

Fast sen kan det ju hända att jag vill använda andra tangenter än CTRL, men jag får väl ha den här tråden som support i så fall. Har aldrig sysslat med kod annat än på hemsidor.

Körs programmet i bakgrunden hela tiden eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Cecilia sade:

Tack!

Jag behöver använda alla dessa kombinationer utom "Win"
Vissa bokstäver är ju redan ockuperade av systemet, ex. S i Ctrl+S osv. Man kan också använda kombinationer med F-tangenterna, jag har ex. Ctrl+F1 för att slänga ut en radda med text.
Jag har många funktioner som endast "lyder" om jag använder en viss kombination i ett visst fönster.

44 minuter sedan, Tomas E sade:

men jag får väl ha den här tråden som support i så fall. Har aldrig sysslat med kod annat än på hemsidor.

Körs programmet i bakgrunden hela tiden eller hur fungerar det?

Ja, jag kan svara så långt frågorna kan besvaras med exempel från mina filer.

Programmet körs på sätt och vis i bakgrunden men bara när en sådan skriptfil startas.

Man får en ikon, ett grönt H, i systembrickan när det är en fil som så att säga lever. Där kan man högerklicka för alternativ som ex. att avsluta, att pausa, att redigera skriptet.
När man har redigerat och sparat behöver man göra en "reload" så att innehållet i filen läses in på nytt. Det gör man också via högerklick. (Ja man kan även ha "reload" som en tangentbordsgenväg) Om något i skriptet/filen är fel får man felmeddelande antingen när man gör reload eller när man kör tangentkommandot.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att fungera.

Jag har skrivit detta i ett .ahk-dokument och sparat det, men sen då? Ska man ha utforskaren öppen eller räcker det att man är på skrivbordet, eller kan man ha vilken app som helst öppen och den ska ändå öppnas?

^å::Run ("c:\Users\Tomas\Videos")
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...