Gå till innehåll

Windows containers på Windows?


_.M

Recommended Posts

Det här är nog lite för avancerat för de flesta användare av det här forumet, men jag provat här till att börja med för kanske har tur att någon användare här har gjort något liknande.

När jag roar mig med att prova nya utvecklingsverktyg osv så händer det ganska ofta att man behöver installera många olika komponenter och till slut så har man ätit upp en stor del av ens hårddiskutrymme och så har man kanske gått vidare till andra projekt och så har man massvis med saker som inte används. Och då förväntas man avinstallera massa saker. Jag har tröttnat lite på det.

Så jag fick en ide, om jag startar upp en docker-container, installerar de komponenter jag behöver för den utveckling jag pysslar med för stunden och sen om jag behöver gå vidare till ett annat projekt eller behöver diskutrymme, så kan jag helt enkelt radera container och tillhörande image och om jag sen vill återvända till projektet så kan jag helt sonika bygga om image och starta container igen. Det verkar ju jättesmidigt. Problem ett är naturligtvis att jag har några projekt där jag utvecklar Windowsprogram och jag har "bara" Windows 11 Home. Då kan man inte köra Windows-containrar, bara Linux dito. Jag hittade en blog som beskrev hur man förväntas få igång det på Home, men verkar inte fungerat.

Så frågan är egentligen om någon vet om/hur man får igång Windows-containers på Windows Home?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...