Gå till innehåll

Hjälp mig identifiera detta träslag


MrSimALot

Recommended Posts

Hej.

 

Jag arbetade ett tag på en lokal träindustri och hittade en del träbitar (strö eller på ren svenska "mellanlägg") som jag fick ta hem. Tyckte de såg exotiska ut. "Gummiträ" var det någon som sade men ingen visste säkert. Har kommit på ett projekt jag skulle kunna göra av detta virke men jag behöver mer material och behöver då veta vad det är. Bifogar ett par bilder men de gör inte färgen rättvisare, träet är lite rödare i verkligheten. Det är ett mycket lätt material. Min minsta provbit har måtten 190x75x30mm och väger bara 208 gram. HAr ingen aning om vad det kan vara. Gabon kanske...? Det påminner om mina innerdörrar från 1962... 🤔 (I andra bilden syns en jämförelse lackerad/olackerad). 

 

 

Skärmbild_2023-12-28_22-35-45.png

IMG_20231216_113651_769~2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta dröjsmålet, jag var dålig på att kontrollera forumet denna vecka...

 

Körsbär är ett fint material.  Tykte dock det såg lite annorlunda ut. Kom på att jag har gamla köksstolar i källaren så jag kikade på dem. De är visserligen laserade bruna (ljust, nästan vitt trä) men de såg ut att vara av liknande träslag. Från Malaysia! Sökte och fann ett träslag som heter Bangkirai. Men hittade bara trall... Skulle  behöva vanliga träbitar till det här. https://www.byggshop.se/utomhus/tradgard/utemiljo/utegolv/bangkirai-trall-karnsund-wood-link-28x145-mm/p-822646

 

Tänkt projekt. Copyright EA games.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...