Gå till innehåll

Styra värmepump?


Mikael63

Recommended Posts

Har en värmepump som tycks ha ett eget liv. Ignorerar inställd temperatur och inställd flödesriktning i höjdled närhelst den själv önskar.

Har börjat kolla på lösningar där man ersätter fjärrkontrollen med en "smart" hub.
Broadlink och Switchbot har sådana enheter men jag vet inte exakt vilka prylar jag ska ha för just mitt ändamål.

Jag behöver alltså inte kunna styra luftvärmepumpen via en app var som helst i världen utan jag vill kunna ställa in ex. 20°C och då ska det inte bli varken varmare eller kallare än så i rummet. Alltså att om temperaturen i rummet blir 22°C trots att luftvärmepumpen visar inställd temp på 20°C ska den här smarta hub,en se till att stega ner luftvärmepumpen osv.

Egna prylar som ni vet fungerar så?

Tilläggas att sedan jag började utforska i detta har luftvärmepumpen hållit sig i skinnet... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt Broadlink-prylar nu. Återstår att se om det fungerar som jag vill.

Sensibo var ytterligare ett fabrikat men även där framgår det inte i klartext just detta med att kunna reglera temperaturen via extern temperatursensor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-01-04 at 16:10, Mikael63 sade:

Broadlink-prylar

Liten återkoppling.

"Prylarna" är en liten "hub" och en temperatursensor. Hub,en har bara en USB-anslutning, gemensam för matning och sensor. Sensorn sitter på/i en USB-kabel av typ A <> Micro. Sensorn hamnar då i princip på samma plats som hub,en vilket i mitt fall var precis som jag tänkt. (Hane man velat ha sensorn utomhus hade man behövt lösa det med klumpiga USB-kablar/adaptrar.

Min luftvärmepump fanns inte med i listan av tillgängliga typer. Eller den kanske fans med under annat namn än "Scanvarm", varför jag fick "lära" hub,en hur min fjärrkontroll fungerar. Det gick enkelt och jag behövde skapa ett antal "status" (eller "tillstånd" skulle jag nog kalla det på svenska)som ex. Värme, 20 grader, auto hastighet, Värme, 21 grader, auto hastighet osv. Sedan kunde jag skapa "Routines" för att styra. (Jo man kan även skapa "Scenes") *)

Man kan bara använda hela gradtal och jag behöver ta hänsyn till att när min luftvärmepump är inställd på 22 grader blir det 21 grader.

Just nu (det kan ta tid att få ordning på detta beroende på utetemperatur osv.) har jag en rutin som ställer in VP på 22 om temp faller till 21, en som ställer VP till 21 om temp når 22 ock en som ställer VP till 23 om temp faller till 20, alltså att tempen fortsätter att sjunka fast VP är på 22.

Man kan också ställa en tid hur länge en temperatur ska vara uppnådd innan en ändring sker, jag har satt en minut.
Ändring av rutinernas värden påverkar inte retroaktivt.


Hittills fungerar det bra **) men jag tror inte att VP har fått "spunk" än heller....

 

*) Fast där kan, dumt nog, inte hubben med sensorn vara med?!

**) Något tycks ha hänt, upplever att den inte längre jobbar. Funderar på man inte kan ha samma tigger, ex. "Drop to 22" för mer än en "Routine"?

Redigerad av Mikael63
*) & **)
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...