Gå till innehåll

Windows Media Player 10&11 Equalizer [Windows Media Player]


arnada

Recommended Posts

Så, nu är jag här igen med nytt godis  ;D

Skämt åtsido...

Jag hittade hur man skulle ställa in sin equalizer i Wmp10 eller 11. Enligt mej så blev ljudet MYCKET bättre, riktig öron orgasm  ;D

Ta fram din Equalizer och ställ in den så här:

31Hz: -7

62Hz: +1

125Hz: +5

250Hz: +3

500Hz: -1

1KHz: -1

2KHz: +0

4KHz: +0

8KHz: +5

16KHz: +5

eq%20bar.JPG

Ta sedan fram din SRS och WOW effekter.

TruBass: +25

WOW effect: +25

wow&bass.JPG

Det tar 2 minuter att fixa detta och det är värt det, jag lovar. PROVA!

Liten varning utdelas för om du kladdar för mycket kan ljudet bli helt **** och du kan förstöra dina högtalare :(

Tack det var allt för mej, Pyce!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, det beror helt och hållet på vilket ljudkort du har, vilka högtalare du har och i vilket rum du spelar upp.  :D

Det går inte att sätta en equalizerkurva på alla datorer och säga att "såhär låter det bäst". Det är individuellt!

Men det är ju trevligt att du blev mycket nöjdare med ditt eget ljud med den kurvan. I mina monitorhögtalare skulle den där kurvan låta ihåligt, subbasfattigt och lite vasst i diskanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart. Det beror alltid på nått. Men jag letade i ett forum så var där nån snubbe som klaga på att wmp 10 ljudet var så mycket kassare än Winamps. Så fick han då detta svaret och blev hel nöjd.

Själv sitter jag i ett relativt litet rum och har 3 slutsteg, 2 monitorer, 4 normal stora

högtalare och två lite mindre, en 12" bas. Jag använder mitt inbyggda ljudkort, SoundMax.

Jag tyckte dock att ljudet blev "mycket bättre"

Det är ju alltid värt ett försök, är ju inte svårt att återställa =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade han förmodligen sabbat upp equalizern i Windows Media Player  :P

Om man stänger av equalizern i både Windows Media Player och Winamp, så låter de likadant.

då har du nog crappy högtalare, eller ljudkort  ;) Eller öron  ;D För jag hör ganska stor skillnad, det blir klarare ljud iallafall  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

eq%20bar.JPG

Tänkte bara tilläga för dom som vill pilla lite med eqn, jag är deffenitivt ingen expert men jag har försökt mig på equalizern i Wmp11  :)

Bas

Låga Hz är till för bas ljudet och som du ser i eqn här över så kan du justera

31, 62, 125 och 250hz efter vad du vill ha för bas. Du sätter mätarna på + om du vill ha mer tung/djup bas och på - om du vill ha mer attackbas och du regelerar dom lite mer lika för en mix mellan tung djupbas och attackbas.

Mellanregister

Mellan hzen är till för det ljudet som vi kan kalla lite tyngre/mörkare diskant, du kan justera 500hz, 1 och 2 khz efter hur mörk/ljus mellanregister du vill ha. Likadant här du drar regelagen på plus om du vill ha ljusare ljud och på minus för mörkare, och du justerar dom hyffsat lika för en bra mix.

Diskanten

Dom sista frekvenserna är riktigt höga och är till för det allra ljusaste ljudet. 4,8 och 16 khz. Ju högre du ställer in regelagen ju ljusare ljud får du.

obs Låt inget register riktigt ta över ljudet, en lagom mix kanske med en gnutta av tryckande bas är en perfekt combo för vissa. Men du ska inte bara höra basen eller inte bara höra diskanten. . .

Liten update, rätta mej den som tycker detta är galet  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...