Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej,

Jag har en fil som kontinuerligt kommer sparas över med nya data. I denna finns försäljningssumma per projekt tillsammans med datum för faktureringen. Jag skulle vilja skapa en pivottabell i ett nytt excel-dokument där datumet med dag automatiskt går över till år och månad (alternativt enbart månad). Jag vill inte behöva gå in i filen och ändra något, enbart uppdatera pivottabellen i nya filen. Är detta möjligt och hur gör man i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om  din källfil alltid heter samma sak kan du göra en pivot med källdata i en annan fil:

Öppna både källdata- och målfil.

Ställ dig i målfilen och gå till 

Infoga->pivottabell 

I tabell/område markerar du hela kolumnerna i din källdatafil, och "plats" (för pivottabellen) skall ditt målblad anges. Typ:

image.png.716516ae89ffccc66ae2df26aba96244.png

Fixa i ordning din pivot så att datum osv blir rätt.

När du stänger filerna kommer sökvägarna att peka till din externa källdatafil och du kan uppdatera med högerklick.

 

ÅR/Månad

Om du t.ex har en variabel som heter datum och släpar den till "rader" så kommer excel att skapa en massa virtuella hjälpvariabler (år, kvartal osv)

image.png.d66ea2c914748771a0aa355f307bec16.png

Tag bort Kvartal och datum från "rader" så borde det bli år och månad precis som du vill.

 

Du har även möljighet att expandera och ha sig i pivoten (med + och -)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Jag har datum i kolumner, men jag verkar inte få några skapade hjälpalternativ. Tabellen ser ut som på bilden (saxad, men resten är ju samma). Var håller de där hjälpdatumen hus?

Skärmklipp Notyfile 2024-02-26.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina datum är Vänsterställda. Det brukar betyda att datumen står som text i din databas (öka bredden på kolumn och kolla om det bir vänster- eller högerställda).

För att konvertera dina rådata:

Markera din "deadline" kolumn och gå till

Data->dataverktyg->Text till kolumner

[Nästa>]->[Nästa>]

Ändra till datum: ÅMD och tryck Slutför

image.png.70279260b1c08165a0948eb5de64cbec.png

Ändra visningsformat om det behövs.

 

uppdatera din pivottabell

Om du fortfarande inte får några "skapade hjälpalternativ" så kan du högerklicka på  ett av datumen i deadline (i pivottabellen) och välja "gruppera" för att skapa grupepringsvariabler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...