Gå till innehåll

Återkommande problem med BankID på fil


Recommended Posts

Vet inte om jag placerar min fråga på rätt ställe men flytta om det behövs.

Även om jag givetvis har ett mobilt BankID också (en nödvändighet) föredrar jag  använda BankID ”i den här datorn” då jag utför merparten av mina uppgifter sittande vid min dator.
Men på senare tid har jag råkat ut för problem vid inloggning – man påstår att jag saknar bank id och uppmanas att kontakta min bank för att skaffa ett. Inte ens Bank-ID utfärdaren kunde hitta något. Jag vet ju att jag har ett gällande BankID så jag har envisats att prova och prova. Har vetat att kan jag logga in hos XX så kommer jag att kunna logga in hos de fyra som just nekat. Det knepet har fungerat många gånger, utom förr förra, valde sedan att testa Minmyndighetspost som sista alternativ – och kom in utan problem, och återigen även de fyra fem jag misslyckats med.

13 februari i år installerades nytt BankID säkerthetsprogram vilket säkerligen löser problemet tänkte jag. Det fungerade till och med igår. Idag skulle jag logga in just på Minmyndighetspost – och nekades tillträde, liksom hos ytterligare tre. I det här läget valde jag att starta om datorn.

Efter det kom jag in direkt på en annan sajt och även de som jag nyss testat. Vid signering med BankID kan jag läsa ”Bank ID giltigt tom 27 juni 2025”.

Så vad är det som orsakar dessa problem? Nu kan jag visserligen erkänna att jag på sistone inte tömt cachen, eller åtminstone inte helt nyligen. (Har haft annat att göra…)
Det fungerade ju med en omstart. Kanske bara tillfälligt?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...