Gå till innehåll

VS Code och C# och .aspx


Gigabyte

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har två färdiga filer med C# för proxy. (En .aspx och en .aspx.cs ) De ska användas tillsammans med en html-fil i VS Code. Vad behöver jag göra för att även C#-filerna ska fungera i VS Code? Jag har installerat .NET SDK och även plugin C# Dev Kit i VS Code om det är något som behövs. Vidare använder jag plugin Live server i VS Code. 

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får samma felmeddelanden som för VS Code när jag testade att installera Visual Studio 2022. Däremot fungerar det med Visual Studio 2019. Hur ska jag ändra för att det ska fungera även för de nyare Visual studio 2022 och VS Code? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se, vi försöker ta det i ordning.

On 6/6/2024 at 10:38 PM, Gigabyte said:

De ska användas tillsammans med en html-fil i VS Code.

Är du säker? Jag tror bestämt att all din html borde bo i aspx-filen. Du ska bara behöva dom två. Dock kan du ibland behöva en proxy.aspx.designer.cs fil, men det kanske är en ännu äldre variant av webforms. (Det var ett tag sedan jag höll på med det där)

 

On 6/7/2024 at 9:15 PM, Gigabyte said:

När jag kör programmet i VS Code får jag dessa felmeddelanden

Felmeddelandet säger att du saknar referenser. Börja med att kolla under Solution explorer och dependencies så vi vet vad som är inlänkat i projektet. Prova också att klicka på den gula lampan i vänster i kodfönstret för att se om du får förslag på att lägga till referens automatiskt.

 

20 hours ago, Gigabyte said:

Jag får samma felmeddelanden som för VS Code när jag testade att installera Visual Studio 2022.

Du måste kanske lägga till komponenter i Visual Studio 2022

bmh9U.png.ce49d00eb623539daa03ab3f9143d91d.png

 

HWXbZ.png.55d2f88003ff05123ac247d29f8dd839.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-06-10 at 14:53, _.M sade:

Är du säker? Jag tror bestämt att all din html borde bo i aspx-filen. Du ska bara behöva dom två. Dock kan du ibland behöva en proxy.aspx.designer.cs fil, men det kanske är en ännu äldre variant av webforms. (Det var ett tag sedan jag höll på med det där)

Ja det fungerar.

 
Jag bifogar en bifogar en bild med USA stater ovanpå OpenStreetMap. På bilden har jag klickat på Texas och får information om Texas med getFeatureInfo.
 
On 2024-06-10 at 14:53, _.M sade:

Felmeddelandet säger att du saknar referenser. Börja med att kolla under Solution explorer och dependencies så vi vet vad som är inlänkat i projektet. Prova också att klicka på den gula lampan i vänster i kodfönstret för att se om du får förslag på att lägga till referens automatiskt.

Frameworks i Dependencies i VS Code:
Microsoft.AspNetCore.App
Microsoft.NETCore.App

 

När jag testade med Visual Studio 2019 så använde jag ASP.NET - .NET framework. För VS 2022 så hittade jag inte den varianten utan endast ASP.NET Core .

Då borde det finnas två sätt för att få det att fungera. Antingen om det går att ställa in .NET framework i VS Code / VS 2022 eller att korrigera i C# filen. (Jag har ingen kunskap om C#.)

Inget resultat med gula lampan.

 

On 2024-06-10 at 14:53, _.M sade:

Du måste kanske lägga till komponenter i Visual Studio 2022

Min SSD disk är överfull så jag avinstallerade VS 2022 när jag installerade VS 2019. Jag behöver köpa en extern HDD/SSD för att flytta bort filer innan jag kan installera VS 2022 igen.

Vilka menyer används i VS 2022 för att hitta inställningarna enligt dina bilder så att jag vet. Det ser lovande ut att det står .NET Framework på dina bilder.
 

getFeatureInfo_1.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Gigabyte said:

När jag testade med Visual Studio 2019 så använde jag ASP.NET - .NET framework. För VS 2022 så hittade jag inte den varianten utan endast ASP.NET Core .

Jag tror det här hänger ihop med ditt fel. Jag är ganska säker på att WebForms som du använder, är en del av .NET Framework och inte .NET Core. Jag tror det bästa är att du antagligen fortsätter med VS2019, eller skriver om ditt projekt i .NET Core som stöds av VSCode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...