Gå till innehåll

Datorfeber


Samm

Recommended Posts

Hej alla data experter där ute.

Jag har ett problem med min pappas dator som jag inte själv klarar av att fixa, även fast jag kan en hel del av datorer.

Då börjar jag förklara om problemet vi har:

Det var inte länge sen datorn börjar låta otroligt mkt och felet var då "nätagrigatet" och det har vi bytt och allt blev bra, men så började datorn strula efter installationen. Det gick ett par veckor och problemet hade inte löst sig, så då gav jag min pappa ett tips om att formatera dator och det gjorde vi. Men så uppstår ännu fler problem som är så irriterande och svåra att fixa, troligen är det lätta men jag kan tydligen inte fixa det.

Problem som uppståt:

- Datum/Tid ändras när jag startar datorn till ex. 2001 .

- Kommer inte in på MSN

- Ibland så stängs datorn av utan några anledningar helt plötsligt(sitter på internet eller gör något på datorn, så startar datorn av.

- Windows Update funkar inte som det ska, Blockars så man är tvungen att starta om datorn med att hålla in knappen.

- När man startar datorn är man tvungen att trycka på F1 för att starta eftersom en test kommer upp där det står CMOS error något.

- Allment skum när man håller på med datorn.

Massa olika symptomen som är mycket märkliga som inte ska vara problem

Dessutom var jag tvungen att köpa nytt nätverkskort för att komma in på internet men tidiare funkat, men efter installationen pajja allt typ..

Jag hoppas på svar och ta gärna detta på allvar för jag vill inte köpa ny datorn till farsan.

Tack i förhand för alla svar :)

MVH SAMM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet kan bero på flera saker... men troligast är att moderkortet har fått sig en känga... När CMOS börjar felrapportera så brukar det vara alvarligt. Förr kunde det vara så enkelt som att batteriet på moderkortet var slut, vilket visade sig tydligast med att alla inställningar nollställs efter att datorn starat om... bl a klockan.

Däremot ger det ingen konkret förklaring till varför datorn stänger av... det kan ju ha att göra med att Windows Update inte funkar och att du fått in något skräp i datorn. Just avstängnigar och omstarter är ju typiskt för bl a Blaster-viruset... en av de vanligaste fixarna  på windows update..

Vad jag hade gjort till en början är att byta batteriet... det sitter någonstans på moderkortet. Därefter kan det vara en bra idé att formattera hårddisken helt och hållet och sen ominstallera Windows... jag förutsätter att du har en äkta licens... då har du inga problem med uppdateringar på Windows Update...

Mvh // Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...