Gå till innehåll

Windows flashar o strular trots formatering?!


Jennyid

Recommended Posts

Hej!

Jag vill gärna ställa en fråga här som verkar helt urmärkligt - och vet inte egentligen om det kan kallas "windowsrelaterat problem"? Det är ett flera månader gammalt problem, men försöker fatta mig kort...

...efter en stunds arbete vid datorn (tror det ofta kan vara när jag öppnar officepaketet/och eller webbläsare? samtidigt som jag redan haft ett annat program igång) så börjar olika

fönster flasha fram. I synnerhet är det Start.rar funktion/meddelande som

kommer fram, program stänger ner - ngn gång hinner jag spara, men systemet

tvingar fram avslut. Jag tog för givet att ngt malware-program påverkat

systemet - fick det "rengjort" i somras från spy-prog etc.

Men - problemen fortsatte oförminskat. Nu har jag precis fått hårddisken formaterad (i

förrgår), och den kan plötsligt bete sig som tidigare igen. Jag blir tokig!

Är det ett hårdvaruproblem som orsakar det här?

Har läst och läst på nätet, men hittar inget beskrivet som liknar detta. Jo, ett på CNET, men hon fick svar att det var spy-program och förslag på åtgärd, men hon har där inte svarat ifall det hjälpte.

Hur som helst så KAN det ju inte vara problemet här. Vet någon vad jag råkat ut för?

??? undrar Jennyid

ok Plun - jag ska testa detta i den ordningen!

Jag har alltid använt AntivirGuard - äv när problemen började. Sedan dess har jag haft installerat Spy-bot + annat. Idag har jag AV + spybot. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Eftersom du formaterat kan man misstänka att det är hårdvarufel eller ännu hellre drivrutinproblem alternativt icke uppdaterat OS eller icke uppdaterade program.

Installerar man enbart om med sin XP skiva så går det bra för en hel del

datorer men många måste besöka sin datortillverkares support hemsida och installera drivrutinerna därifrån.

Nu kan det vara hårdvarufel också men steg 1 är att kolla drivrutierna samt ev BIOS.

Nästa steg är Windowsupdate,  rubb o stubb ska/måste installeras via "Snabb installation

http://update.microsoft.com

Eventuellt finns det då sedan drivrutiner via Windowsupdate men det är alltid bättre att ta drivrutinerna via din dators hemsida.

Sedan skriver du inte hur du skyddar din burk just nu  ? Antivirus, Antispyware skydd ?

När du gjort allting och om det fortfarande krånglar kan man starkt misstänka hårdvarufel....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen vilda gissning är att du ska testa med ett annat grafikkort. Upplevde något liknande på ungarnas dator, men inte förrän den gått en stund och kretsen på grafikkortet blev för varm.

Löstes enkelt eftersom grafikkortsfläkten helt enkelt hade lossnat från sina fästen.

Jag skulle iaf först testa med att låna ett grafikkort av någon bekant....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt otrolig! (eller inte?)

- men nu har jag testat med annat tangentbord och det FUNKAR! ;D

fantastiskt att det inte var krångligare eller dyrare än så. Fast detta är väl ingen utbredd kunskap - att testa just annan tangentbord o e mus.

Ok, tack för svar iallafall! Ha de fint. /Jenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...