Gå till innehåll

chkdsk?


dj_Script

Recommended Posts

hej när jag kör chkdsk under Cmd. hittar den den ett antal fel och sedan står det att den avbröts av känt fel.

när jag väljer chkdsk /F /R  så hittar den inga fel följade fel hittas när ja e på windows i chkdsk

CHKDSK verifierar filer 1 av 3

filveriferingen är klar.

CHKDSK verigirar index (steg 2 av 3 )

tar bort en indexpost i indexet $0 i filen 25

tar bort en indexpost i indexet $0 i filen 25

tar bort en indexpost i indexet $0 i filen 25

ett ospcifierat fel inträffade

och så stängs den av ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att köra "Diskkontroll" normalt, d v s högerklicka på C: välj Egenskaper -> Verktyg ->

Felkontroll.

Klicka i båda kryssrutorna

"Reparera fel i filsystemet automatiskt" samt

"Sök efter skadae sektorer och försök att reparera dem".

Starta om datorn.

Nu kommer ett DOS-fönster upp som talar om i procent processen , och detta kan ta tid beroende på hur stor hårddisk du har (en timme är inte ovanligt). Sedan startas datorn om.

Om inte det fungerar, rädda det som räddas kan och formatera om hårddisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

djscript skrev:

hej när jag kör chkdsk under Cmd. hittar den den ett antal fel och sedan står det att den avbröts av känt fel.

när jag väljer chkdsk /F /R  så hittar den inga fel följade fel hittas när ja e på windows i chkdsk

Jag har nedanstående text sparad, förmodligen från någon tidning... Hmmm, Googlade, finns här: http://www.fpgroup.se/nyheter/?id=27762

- - -

TIPS: Kontrollera hårddisken efter fel

Ibland kan det vara bra att köra en diskkontroll för att reparera fel som korrupta filer eller ofullständiga index, som annars kan leda till problem.

Gå till Start > Kör och skriv "chkdsk c: /f". Tryck OK (har du Windows installerat på C: kommer du att bli tillfrågad om du vill köra diskkontrollen nästa gång datorn startas om. Svara då Ja och starta om datorn).

För att se resultaten av diskkontrollen går du till Start > Kontrollpanalen > Administrationsverktyg > Loggboken. Leta där efter Händelse-ID 1001 och öppna upp denna så ser du vad verktyget har åtgärdat för fel.

Eller högerklicka på Den här datorn, välj Hantering, Loggboken och Progranlogg. Dubbelklicka på händelse 1001.

- - -

Var det så du gjorde eller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...