Gå till innehåll

Köpa Xp med Vista kupong. (xp home eller MCE)


JohanF

Recommended Posts

Fördel...... det är ju rena dumheterna som nu diskuteras... Kiviks marknad... :D

http://www.microsoft.com/sverige/buy/home/license.aspx#1

Förinstallerad programvara (OEM-licens)

När du köper en dator med förinstallerade program eller operativsystem, till exempel Microsoft Windows, köper du dessa via en OEM-licens (Original Equipment Manufacturer).

En OEM-licens levereras med en dator och programmet som licensen avser är normalt redan installerad i denna. Den vanligaste produkten i denna kategori är ett operativsystem för datorn (till exempel Microsoft Windows).

En fördel med denna licensiering är ett lägre pris samt att programmet och datorn är testade tillsammans för bästa prestanda.

Observera att förinstallerad programvara endast kan användas på den dator som progammet eller operativsystemet levereras med. Övriga regler och villkor hittar du i licensavtalet från din datorleverantör.

Observera  fördelsskrivningen.....  ;)

Om nu tex Webhallen levererar och säger att en dator ska kunna uppgraderas till Vista

blir det en "sorglig" historia om en användare sedan installerar och det inte funkar....

Likaså om man köper en MCE licens utan några förbehåll och tror man kan uppgardera till Vista.

osv....

KoV bör nog titta på det här.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men jag frågade om det är nån nackdel att köra XP MCE om man inte har en Media Center dator... du hamnade nog "lite" offtopic där.  ;D

Snarare "ontopic" eftersom  syftet med all sannolikhet är att uppgradera till Vista Premium.

Newegg har då valt den här vägen för att inkassera kosing.

Själva MCE är ju bara en "frontend" men i Sverige kan man som jag vet inte köpa

MCE för en icke testad OEM dator.

De som nu ändå säljer OEMs utan det här fundamentala funktionskravet måste på något

sätt friskriva sig allt ansvar i en licenstext.

Så alla måste nog sätta sig in i "Vista Ready" begreppet och kolla kraven samt OEM texten.

Vad som händer om man skulle köpa från tex Newegg vete tusan...

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328120

Frågan gäller fortfarande XP MCE hur den kommer att hantera Vista Home Premium vet jag.

Den frågan kan enbart besvaras av Komplett.se...... jag kan inte se någon OEM avtalstext eller hur de

hanterar funktionskrav.

Precis samma fråga ältas världen över..... konsensus från diverse gurus är att sluta spekulera.

Köp en ny Vista Ready dator.  Alternativt får man vänta tills MS fått ordning på den här soppan.

Nu råder det nog smärre panik hos Redmondfolket (inkl Kista) att man måste sälja (förmodligen nästan till vilket pris som helst)

Plus att intresset måste hållas vid liv för den här upphottade "ta betalt 2 gånger" OS et... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sätta ihop en ny dator på Komplett så Vista ready är inget problem men det kankse ska finnas nåt OS på den fram tills Vista släpps. Beställer man en XP Home får man ju bara Vista Home Basic sen och det är ju inte nåt vidare kul. Att datorn kommer funka bra med Vista vet jag så det är inget problem. Frågan är som sagt om det är någon nackdel att köra med XP MCE om man inte har en Media Center dator. Att media bitarna inte kommer funka säger ju sig självt.

edit: Jag är egentligen inte intreserad av MCE utan vill ha med uppgraderingen till premium och inte basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sätta ihop en ny dator på Komplett så Vista ready är inget problem men det kankse ska finnas nåt OS på den fram tills Vista släpps. Beställer man en XP Home får man ju bara Vista Home Basic sen och det är ju inte nåt vidare kul. Att datorn kommer funka bra med Vista vet jag så det är inget problem. Frågan är som sagt om det är någon nackdel att köra med XP MCE om man inte har en Media Center dator. Att media bitarna inte kommer funka säger ju sig självt.

edit: Jag är egentligen inte intreserad av MCE utan vill ha med uppgraderingen till premium och inte basic.

Självklart.... och den debatten kan du enbart föra med Komplett.se, vilka förutsättningar ställer de på detta  ???

"OEM förslumning"......... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...