Gå till innehåll

Konvertera bilddatabas


MEE

Recommended Posts

Hej!

Jag använder idag Adobe Photoshop Album för att hantera mina digitalbilder men funderar på att gå över till Photo Gallery som är en del av Vista och innehåller i stort sett samma funktioner.

Problemet är bara att jag inte vill sitta och "tagga om" flera tusen bilder utan vill ha en automatisk konvertering. Är det någon som sett någon lösning på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte den blekaste aning om hur Adobe hanterar bilderna. Om det är så att Adobe lagras dina taggar i en separat databas eller i en alternate data stream så följer det såklart inte med. Däremot om Adobe precis som Vista lagrar metadata i själva filen så följer det såklart med?

Antar att du har testat att flytta en bild? Vilket format är det förresten på bilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adobe lagrar sitt metadata i en databasfil (.PSA). Jag har fått lite information och det verkar som Photo Gallery skriver metadatat till bildfilen i ett format som kallas RDF. Det verkar variera vilka bildformat som kan ta emot RDF-data men jag har allt i .JPG och det ska funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...