Gå till innehåll

mycket hdaccess


contender

Recommended Posts

Har installerat vista ultimate för ngn dag sen och är i det stora hela nöjd men där är lite smått jag stör mig på.

När jag inte använt datorn på ett tag så drar vista igång ngn process som accessar hårddisken grymt mycket. Jag har försökt kolla i schedulern om där ligger ngn som ska trigga på inaktivitet men även nu när jag disablat alla jag trodde det kunde vara så håller den på.

Ngn som vet ngt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade kanske varit lättare om du specifierat din dator lite... huruvida det är pga den som det går sakta, om det nu är indexeringen. Du kan mycket väl stänga av indexeringen på andra partitioner, men då kommer sökningar ta mycket längre tid.

Sen kan det ju vara en idé att kolla taskmanager och se vad det är för process som orsakar din hårddiskaktivitet.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, min dator:

pentium 2.8 1gb ram.

uppgraderat till vista ultimate från xp pro eng.

interndisk 1: 120gb. en partion enbart till systemet. fylld till 50% kanske.

interndisk 2: 300gb. en partion till filer mm. fylld till 90%

extern disk: 120gb. en partion för backup och lite filer som inte fick plats på fildisken. fylld till 40% kanske.

alla ntfs.

Så så ser det ut. Har försökt kolla lite i taskmanager men inte hittat ngt så där direkt förutom schedulern då som verkar ligga högt upp i listan när jag inte använder datorn. Får väl ge det ngn dag till sen får jag försöka stänga av indexeringen och se om de hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...