contender Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Har installerat vista ultimate för ngn dag sen och är i det stora hela nöjd men där är lite smått jag stör mig på. När jag inte använt datorn på ett tag så drar vista igång ngn process som accessar hårddisken grymt mycket. Jag har försökt kolla i schedulern om där ligger ngn som ska trigga på inaktivitet men även nu när jag disablat alla jag trodde det kunde vara så håller den på. Ngn som vet ngt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
starmac Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Kan vara indexeringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 4, 2006 Share Posted December 4, 2006 Håller med ovanstående, särskillt om du har fler partitioner och/ eller hårddiskar och aktiverat indexeringen för alla diskar. Gjorde detta själv och det tar ett tag innan det lugnar ner sig... // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contender Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Så den lugnar ner sig om ngn dag då lr är det värt att slå av indexeringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted December 5, 2006 Share Posted December 5, 2006 Det hade kanske varit lättare om du specifierat din dator lite... huruvida det är pga den som det går sakta, om det nu är indexeringen. Du kan mycket väl stänga av indexeringen på andra partitioner, men då kommer sökningar ta mycket längre tid. Sen kan det ju vara en idé att kolla taskmanager och se vad det är för process som orsakar din hårddiskaktivitet. // Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
contender Posted December 5, 2006 Author Share Posted December 5, 2006 Ok, min dator: pentium 2.8 1gb ram. uppgraderat till vista ultimate från xp pro eng. interndisk 1: 120gb. en partion enbart till systemet. fylld till 50% kanske. interndisk 2: 300gb. en partion till filer mm. fylld till 90% extern disk: 120gb. en partion för backup och lite filer som inte fick plats på fildisken. fylld till 40% kanske. alla ntfs. Så så ser det ut. Har försökt kolla lite i taskmanager men inte hittat ngt så där direkt förutom schedulern då som verkar ligga högt upp i listan när jag inte använder datorn. Får väl ge det ngn dag till sen får jag försöka stänga av indexeringen och se om de hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blendax Posted December 6, 2006 Share Posted December 6, 2006 Håller med dig. Jag tycker det rasslar utav bara f*n då och då. Man undrar vad Vista håller på med. Man får lite "spooky" känsla över Vista. Mycket som händer i bakgrunden som jag känner att jg inte har koll på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts